Hoogtepunten uit mijn laatste weken Stellenbosch

9 juni 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Ik maak het mezelf en jullie toch wel lastig, heb het voor elkaar weten te krijgen om weer meer dan een maand te wachten met het uittypen van mijn blog. Wilde eerder beginnen, maar toen had ik mijn dagboekje in Kaapstad laten liggen. Maar, genoeg excuses! Deze maand heb ik een hoop aan school gewerkt, met af en toe een leuk uitstapje, maar niet zo heel veel bijzonders. Dus heb ik besloten om voor een andere aanpakt te kiezen en gewoon de hoogtepunten van de afgelopen weken te bespreken!

Zaterdag 27/04 & Zondag 28/04

Dit weekend een nachtje naar Hermanus, waar James’ moeder, broertjes en oma’s wonen. 07.00 uit mijn bed en om 08.00 opgehaald door James. ‘Waarom zo vroeg?’ vraag je je misschien af, James wilde graag een stukje hockey bij zijn broertje in Kaapstad kijken, maar omdat hij nog een van de jongste is op school, spelen ze het vroegst om 08.00 al. Door wat vertraging en het niet kunnen vinden van een parkeerplek hebben we uiteindelijk echt maar 5 minuten kunnen zien. Vond ik wel een beetje sneu voor zijn broertje Benjamin, maarja niets aan te doen. Na een rondleiding door het hostel waar Benjamin door de weeks slaapt, met James richting Cape point gereden. Eerste naar de vuurtoren, toen bijna mijn camera verdronken door een onverwachte golf tijdens het pootje baden en als laatste naar Kaap de goede hoop. Ik heb geweigerd om een foto te maken bij/van het bord, dus jullie moeten mij maar op mijn woord geloven. Daarna terug naar Kaapstad gereden om Benjamin op de halen en naar Hermanus te rijden.

Heel leuk gezellig huis in Hermanus. Voor het eten nog even snel op onze blote voetjes naar strand, echt 1 minuut lopen, en van zonsondergang genoten. James’ moeder had lekker lasagne gemaakt en na de lasagne met James Hermanus in voor een drankje. Doordat het winterseizoen is, is Hermanus eigenlijk bestwel uitgestorven, dus maar even gepooled en niet te laat naar huis gegaan.

Zondag rond 09.00 uit bed, ontbeten, James een knipbeurt, de hond een wasbeurt en een klusje voor oma. Daarna Hoyz koppie opgewandeld om daar van het uitzicht over Hermanus te genieten en een stukje langs de kust gewandeld. Weer naar huis voor een heerlijke lunch en voordat het tijd was om weer terug te rijden naar Stellenbosch nog een potje croquet gespeeld met James’ moeder en broertjes. Fijn ontspannen weekend gehad even weg uit Stellenbosch en alle studiestress.

Dinsdag 30/04

Vandaag is het Koninginnedag! Of Koningdag?! Ik was de draad even kwijt. (Haha, word kent het woord Koningdag nog niet, want er komt een rood kronkellijntje onder). Na mijn les van 08.00 ’s ochtends ben ik gewoon weer lekker mijn bed in gekropen om een beetje extra energie te hebben voor ’s avonds. Daarna mijn spulletje ingepakt en de een-na-laatste keer VCE, vandaag hebben we fotolijstjes gemaakt (sorry Angèle, geen oranje middag, we hebben namelijk al eens een Nederland dag gehad) om daar volgende week foto’s in te plakken om een leuke herinnering van onze middagen samen te hebben. Nadat de fotolijstjes zo goed al klaar waren hebben we een ‘fotoshoot’ gehouden, een van de meiden had lippenstift mee en ze hadden de glitters voor op de fotolijstjes ook op hun gezicht gedaan, dus ze zagen er helemaal opgetut uit! Ik weet niet of ik het al eerder had gezegd, maar de organisatie heeft ons verzocht om geen foto’s van de leerlingen online te zetten, dus die kunnen jullie allemaal kijken als ik weer terug ben.

Gelukkig is vlakbij de school een treinstation dus kon ik samen met Marieke meteen na VCE op de trein richting Kaapstad stappen en Choiyin, Siu Lien, Lisanne en Sophie die zaten al in de trein. In Kaapstad eerst even ontbijt gekocht en drankjes om op het dakterras van het hostel te nuttigen. Daarna ons geïnstalleerd in het hostel en toen snel het dakterras opgegaan om onder het genot van een drankje te toasten op Sophie’s verjaardag. Vervolgens onszelf voorzien van rood-wit-blauwe vlaggetjes en oranje accessoires en na een hapje eten waren we klaar om naar Tommy’s bar te gaan. Helaas pindakaas voor mij speelden ze in de bar alleen maar Nederlandstalige muziek, wat op zich begrijpelijk is voor een Koninginnedag in het buitenland, maar ik heb niet zoveel met Nederlandstalige muziek en kan dan ook helaas 9 van de 10 nummers niet meezingen.

Toen de meesten van ons het wel gehad hadden met al dat Nederlandse gedoe, gingen we nog even naar de Dubliner om daar een fatsoenlijk dansje te wagen, maar niet te laat gemaakt want Marieke, Lisanne, Sophie en Siu Lien moesten de volgende dag vroeg op om te gaan skydiven!

Woensdag 01-05

Aangezien de andere meiden vandaag gingen skydiven met ik met Choiyin naar de Kirstenbosch Botanical Gardens geweest. We gingen er met de hop-on-hop off bus heen, gebruncht, een stukje door de tuin gelopen en lekker in het gras van het zonnetje en de prachtige omgeving genoten! Doordat de bus maar een kant op gaat, hebben we van 14.00 tot 16.00 in de bus gezeten om wee bij het opstartpunt uit te komen. We gingen al zo vroeg weg omdat we zeker wilde weten dat we niet de laatste trein zouden missen.

Dinsdag 07/05

Vandaag was de laatste dag van VCE. Het was een goede samenvatting van de afgelopen weken: ongeorganiseerd.. Wat het voor mij een beetje een teleurstellende dag maakte omdat we weinig tijd hadden met onze eigen meiden. Ten eerste leek de bus te laat te zijn, maar omdat we deze keer met een grote bus erheen gingen stond hij gewoon op een andere plaatst. Daardoor kwamen we later aan dan gepland en hadden we dus niet zoveel voorbereidingstijd. Daarnaast had onze supervisor gezegd dat we deze week 2 uur hadden, 1 uur om ons voor te bereiden en 1 uur waarin alle individuele groepen de kans hadden om zich aan elkaar te presenteren, maar uiteindelijk hadden we zoals gebruikelijk 1 uur. Dit betekende dat we de fotolijstjes nog in elkaar moesten plakken terwijl andere groepjes hun presentaties aan het houden waren. Maar het was wel heel leuk om te zien wat de andere groepen de afgelopen weken hadden gedaan en heel indrukwekkend toen ze met zijn allen het Zuid-Afrikaanse volkslied gingen zingen!

Zaterdag 11/05

Dit is niet zozeer een hoogtepunt maar meer een dieptepunt. Ik zou gister eigenlijk met James de stad in gaan voor een drankje, maar had hem laten weten dat ik eigenlijk te moe was. Had verder niets meer van hem gehoord dus nam aan dat hij lekker met zijn vrienden was gaan stappen en dat hij vandaag een kater had of iets dergelijks en daardoor niet reageerde op mijn berichtjes. Totdat ik een berichtje kreeg van zijn moeder dat James in het ziekenhuis ligt. Het was in het begin een beetje onduidelijk was er allemaal is gebeurd, maar nu de puzzelstukjes bij elkaar zijn gekomen lijkt het verhaal hier op neer te komen:

James was voor 10 uur Catwalk in gegaan en dan hoef je nog geen entree te betalen. Iets over 10en werd hij door de bewaker de club uitgehaald, of hij even entree kon betalen. James probeerde uit te leggen dat hij al voor 10 uur binnen was, maar in dat verhaal was de bewaker blijkbaar niet echt geïnteresseerd en duwde James zodanig hard dat hij viel en daarbij een breuk in zijn schedel heeft opgelopen. Het gaat nu gelukkig weer stukken beter met James, maar heeft aan het einde van de dag nog wel hoofdpijn en nog steeds moeite met concentreren op bijvoorbeeld lezen. En nu in de tijd van examens is dat extra vervelend! Ben vel bij hem geweest toen hij nog in het ziekenhuis lag en toen hij weer thuis was om hem een beetje te vermaken en op te vrolijken, want hij verveelde zich dood omdat bij alles was hij deed hoofdpijn kreeg.

Maandag 13/05

Vandaag heb ik mijn examen International Marketing. Wat een lastige toets was dat zeg, met hele open vragen waardoor je niet erg goed een idee hebt wat de docent van je wil en eigenlijk alles wel goed kan zijn. Het motto van de docent is dan ook ‘more is more’. Nou ik heb mijn best gedaan en heeeeel veel geschreven en inmiddels het resultaat terug. Uiteindelijk heb ik het vak gehaald met 51%, dat is een kleine 6+, niet heel indrukwekkend, maarja een voldoende is een voldoende..

Woensdag 15/05

’s Avonds was onze fotografie exhibitie. Onze docent Hennie had van alle foto’s die we hadden ingeleverd over de weken er 8 uitgekozen en daarvan mochten wij dan onze 4 favorieten kiezen. Iedereen favoriete foto’s moesten we daarna met zijn achter een soort passé-partout plakken. Best nog wel wat gepuzzel om horizontale en verticale foto’s te zoeken die mooi bij elkaar passen. Naast deze 4 foto’s hadden we ook als onze eindopdracht een foto ingeleverd met het thema ‘What I like about Stellenbosch’ en die hingen op grote prikborden in onze zelfgemaakte fotolijstjes.

De exhibitie was echt superdruk, vooral door de gratis hapjes en drankjes denk ik. En we hadden een prijsuitreiking voor de beste foto uit de reeks ‘What I like about Stellenbosch’. Siu Lien had gewonnen met een erg sprekende foto gemaakt in the old bank bakery en de prijs was een zeldzame Nelson Mandela 5 rand muntstuk. Ik was zelf niet erg tevreden over mijn foto, want ik had iets in mijn hoofd en dat liep niet zoals gepland. Ik heb namelijk een vriend Chris die woont bovenop een heuvel met prachtig uitzicht over de bergen en een wijngaard naast zijn huis. Dus ik wilde een foto maken met de bergen die rood-roze oplichtte door de ondergaande zon, gecombineerd met de rijen wijnranken. Helaas viel er zodra de zon onder ging een schaduw over de wijnranken, waardoor dat te donker uitviel. Geprobeerd om al mijn technieken toe te passen die ik in de afgelopen weken had geleerd bij fotografie, maar het mocht niet baten.

Ik heb fotografie afgesloten met 81% ‘Slaag met onderskeiding’ wat dat dan ook moge zijn. Omgerekend is 81% waarschijnlijk iets van een 8,5/9 (75% is een 8 en meer dan 90% is een 10). Dus daar ben ik wel heel blij mee!

Woensdag 22/05

Vandaag een nachtje in Kaapstad logeren. Aangezien ik de afgelopen dagen alleen maar opgesloten in mijn kamer heb gestudeerd en James nog steeds last van zijn hoofd had en ook alleen maar thuis zat leek het hem wel leuk om een avondje bij zijn vader te zijn en ging ik gezellig mee. Zijn vader heeft echt een super mooi uitzicht vanuit zijn huis over de stad. Had helaas mijn camera niet mee, dus niet de beste foto’s kunnen maken. Vader van James had echt super lekkere sushi als avondeten gemaakt en daarna nog een filmpje gekeken en lekker gaan slapen. Beetje uitgeslapen, rustig ontbeten en toen weer terug naar Stellenbosch.

Maandag 27/05

De dag van mijn Consumer Behavior examen is aangebroken. Overdag nog even gestudeerd in de bibliotheek, McDonalds als avondeten om de zenuwen weg te eten en om 19.00 was het tijd voor het examen. Het ging redelijk, moeilijker dan ik had verwacht aan de hand van de midterm toets. Maar ik sta er wel goed voor dus hoop en denk dat het genoeg is om het vak te halen. Maandag 10 of dinsdag 11 juni krijg ik de uitslag. Spannend!

Donderdag 06/06

Moment van de waarheid, (hopelijk) mijn laatste examen op University of Stellenbosch. Vandaag had ik mijn examen Marketing Management, maar kan helaas niet zeggen dat het goed is gegaan. Ben heel erg bang dat het niet goed genoeg is, maar ik ga nu gewoon duimen dat ik het op het randje gehaald heb! Zoals je kan zien had ik bijna 1,5 week de tijd tussen mijn laatste 2 examens en omdat ik verwachtte dat dit examen moeilijk ging worden heb ik echt elke dag wel een paar uur geleerd ene dag wat langer dan de andere dag, maar echt goed mijn best gedaan! Dus baal nu echt ontzettend dat ik niet gewoon een goed gevoel heb overgehouden aan die toets. De docente had ook bij een paar onderwerpen gezegd dat ze daar wel eens een multiple choice vraag over kon gaan stellen en bij een ander onderwerp kon ze wel eens een vraag over stellen dat je het moest toepassen in een casus en uiteindelijk heb ik niets van deze hints terug gezien, dus voor niets deze onderwerpen super goed geleerd. Dus voor dit examen het allerhardst duimen, want ik stond al maar net aan een voldoende, dus heb echt een voldoende nodig om dit vak te halen.

Zondag 09/06

Mijn laatste dag Stellenbosch is aangebroken, ik besef het alleen nog niet helemaal. Nog een hoop spullen om in te pakken. Al mijn kleding wassen zodat er zo min mogelijk viezige kleding in mijn koffer gaat die 6 weken in de opslag staat (dat rijmt).  De dag begonnen met het voorlopig laatste ontbijt bij the old bank bakery met mijn huisgenootjes Julia en Dale als afscheid. Daarna al mijn kleding gewassen, van de laatste zonnestraaltjes in Stellenbosch genoten tijdens het skaten met James en vanavond met een grote groep mensen sushi eten. Morgen op tijd op om de laatste dingen in mijn koffer en tas te proppen en afgezet te worden waar de bus stopt en dan gaat het avontuur echt beginnen!

Om deze blog af te sluiten ga ik jullie vertellen over mijn reisplannen van de komende 6 weken. Om te beginnen, ik ga alleen reizen. Sommige van jullie zullen denken, is dat niet gevaarlijk, alleen reizen in Zuid-Arika. Nou dat is het inderdaad wel een klein beetje, maar daarom ga ik met de bazbus. Ik heb samen met Nicky ook al met de basbus gereist en toen is het goed bevallen. Het is een speciale bus voor backpackers die van stad naar stad reist en daar bij een aantal hostels stopt. Je hoeft dus nooit ’s avonds over straat te zwerven op zoek naar een hostel of iets dergelijks. En in de bus en in de hostels zal ik ongetwijfeld mensen tegenkomen om leuke dingen mee te ondernemen. Ik heb besloten om alleen te gaan reizen omdat ik het gevoel had dat ik deze ervaring nodig had en op een gegeven moment helemaal zat was om te proberen mijn reisplannen aan te passen aan andere mensen. Ik heb 6 weken om te reizen en ik wil deze weken besteden aan het bezoeken van plekken en steden die ik graag wil zien, ik wil vertrekken op data dat het mij uitkomt en terugkomen in Kaapstad wanneer het mij uitkomt.  De grove planning is als volgt:

Op maandag 10 juni zal in Stellenbosch verlaten en ga ik in ongeveer 2 weken naar Johannesburg reizen. Ik wilde heel graag onderweg een ponytrekking in Lesotho doen, maar de omstandigheden zijn niet heel ideaal en dan zou het waarschijnlijk teveel tijd en geld gaan kosten. Dus ik hou het in mijn achterhoofd en dan zie ik wel of het er nog van komt. Vanuit Johannesburg wil ik een paar dagen op safari naar het Kruger park.

Op zaterdag 29 juni zal ik naar Victoria Falls in Zimbabwe vliegen om vanuit daar met een georganiseerde tour door Zimbabwe, Botswana en Namibië te reizen terug naar Kaapstad.

Als het goed is kom ik dan op vrijdag 19 juli aan in Kaapstad en dan heb ik nog een paar dagen op mijn overige bagage op te halen in Stellenbosch en van Stellenbosch en Kaapstad te genieten.

Op 25 juli zal het dan tijd zijn om afscheid te nemen van Zuid-Afrika en de prachtige tijd die ik hier heb gehad en om 20.15 gaat mijn vliegtuig richting Nederland de lucht in en op 26 juli om 10.40 zal het vliegtuig op Amsterdamse bodem landen en kunnen jullie mij weer in jullie armen sluiten!

Ik ga proberen om regelmatig wat van me te laten horen, maar ik weet niet of en wanneer ik tijd heb om weer een blog te schrijven. Dus als jullie willen weten of ik nog leef moeten jullie maar even rondbellen of iemand al iets van mij heeft vernomen, haha!

Liefs en een dikke kus!

1. Natas:
    9 juni 2013
    Lieve Tho,

Wat goed en fijn om weer wat te lezen! Nu heb ik er weer tijd
    voor nu ik alles bijna heb afgerond.
    Geniet van je laatste mooie reis in Afrika en doe voorzichtig.
    Dan kunnen we daarna gezellig met de meisjes naar Budapest!

Liefs
  2. Geertje:
    9 juni 2013
    Lieve thoya,
    Wat goed om weer 's een lekker verhaal van je te kunnen lezen.
    brengt jou weer een beetje dichterbij.
    Veel succes met je laatste voorbereidingen en natuurlijk heel veel plezier op je spannende, interessante, super reis!
    Wij denken aan je!

X Kuni, Geertje, Sayuri en Sumirè
  3. Quinda:
    10 juni 2013
    liefie! wat fijn om weer wat te lezen. kusjes voor jou