Eindelijk echt studeren en een weekje vakantie met Nicky

24 april 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Hee lieverds,

Het is alweer meer dan een maand geleden sinds mijn laatste blog, dit doet mij realiseren hoe hard de tijd gaat. Inmiddels ‘herfstvakantie’ gehad en dat betekent dat ik op/over de helft van mijn studie periode zit hier. Nog maar een paar weken les, keihard leren voor examens en dan gaat mijn echte reis beginnen. Heel veel zin in, maar ook wel spannend. Nu maar beginnen waar ik de vorige keer was geëindigd. Veel sterkte met dit boekwerk!

PS: Misschien is het een optie om in etappes te lezen, dan blijft het misschien nog een beetje leuk..

Vrijdag 15-03

08.00 Consumer behavior, daarna naar de bieb voor artikelen voor mijn research proposal. ’s Middags uit lunchen en wijnproeven bij Tokara voor Tristan’s verjaardag.

In de loop van de middag kwamen er verschillende berichten binnen dat er vrijdagochtend een ernstige brand was geweest in Kayamandi, de township van Stellenbosch, iets van 600 huisjes afgebrand.

Ik had ’s middags eigenlijk de artikelen van die morgen willen lezen, maar met Nthabiseng aan de praat geraakt en de hele avond met haar zitten kletsen.

Zaterdag 16-03

07.00 de wekker, even langs het benzine station om snel wat te eten en te drinken te halen voor vandaag. Om 08.30 moest ik op de universiteit zijn om richting Kaapstad te gaan voor de Robben Island tour.

Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje tegenviel. De bootreis was wel leuk, Kaapstad zo zien vanaf het water. Daarna gingen we met een bus over het eiland rijden en vertelde de gids iets over de dingen waar we langsreden, maar ik denk vooral omdat ik haar niet goed kon verstaan, ik mijn aandacht een beetje verlies. Het eiland zelf was gelukkig ook bestwel mooi. Als laatste naar de toen streng bewaakte gevangenis waar Nelson Mandela en vele andere politieke gevangenen hebben vast gezeten. Daar kregen we een tour van een voormalig politiek gevangene, maar deze was nog slechter te verstaan. Doordat de gevangenis helemaal opgefrist is, schoon en een vers likje verf, vind ik het moeilijk om me in te beelden hoe zwaar het moet zijn geweest om in deze gevangenis te zitten. Ik had misschien verwacht dat het allemaal wat heftiger en meer shockerend zou zijn, maar het schijnt ook erg te liggen aan de voormalig gevangene die je treft bij de rondleiding.

’s Avonds eindelijk wat van die artikelen gelezen.

Zondag 17-03

Hele dag op de universiteit gezeten om aan mijn research proposal te werken en alleen even eruit om te gaan lunchen. ’s Avonds weer verschrikkelen afgeleid omdat ik met mijn lieve vriendinnetjes mijn volgende reisje naar Boedapest (en Sziget) aan het plannen was en met lieve Nicky ons reisje langs de Garden Route.

Maandaag 18-03

10.00 Marketing Management

11.00 Cnsumer Behavior

Even super productieve 1.5 uur in de bibliotheek gehad.

14.00 International Marketing en even met mijn groepje om de tafel gezeten voor een groepsopdracht.

Rest van de dag aan mijn research proposal gewerkt en vliegtickets naar Boedapest geboekt en kaartjes voor Sziget gekocht! Heb er heel veel zin in om met Caroline, Eva en Natascha naar Boedapest te gaan en we zijn nog aan het proberen om Adinda ook over te halen om even langs te komen. Die zit nu namelijk voor stage in Mallorca en is pas klaar als wij al in Hongarije zijn.

Dinsdag 19-03

08.00 Marketing Management

Weer werken aan mijn research proposal.

Om 13.00 VCE met de meiden pannekoeken gebakken. Hun mannelijke leeftijdsgenootjes hebben normaal gesproken engineering studenten die met hun een voetbaltafel aan het maken zijn, maar die waren deze week druk met toetsen. Dus we hadden behoorlijk wat afleiding van de jongens die om ons lokaal heen hingen en de meiden wel interessant vinden.

Daarna weer vrolijk verder met mijn verslag!

Woensdag 20-03

Om de week is het woensdag wasdag, dus dan moet om half 8 je was klaar staan en dan is het lekker aan het eind van de middag van je gewassen, gedroogd en gevouwen. Wat een luxe eigenlijk. Ik zou het ook niet erg vinden om het zelf te doen hoor, maar dit zit bij mijn huur in en de wasmachine en droger in het complex werken niet echt prettig.

09.00 Markteting Management

10.00 Consumer Behavior

Daarna weer even opgesloten in de bibliotheek.

13.00 met mijn Marketing Management groepje afgesproken voor ons verslag.

14.00 fotografie

’s Middags en ’s avonds nog aan het verslag gewerkt tot 21.00 en toen was hij wel af. Inmiddels heb ik de reactie gehad dat hij nu voldoende is en omdat het en herkansing was, is het maximale cijfer dat ik er nog voor kon halen een 6, maar daar hoef ik me in ieder geval niet meer druk om te maken!

Daarna een (naar mijn mening) welverdiend dansje gedaan.

Donderdag 21-03

Vandaag een public holiday: Human Rights Day, dus lekker een dagje vrij. Had gister een erg leuke avond gehad en moest vandaag op de blaren zitten. Dus lekker een beetje rustig aan gedaan.

Vrijdag 22-03

Vandaag was het Tweede Humand Rights Day, dus nog een dagje vrij.

Eigenlijk wilde ik gister al helpen in Kayamandi vanwege de brand die er is geweest, maar had helaas niet echt de energie om mezelf erg nuttig te maken. Dus ben ik vandaag 08.00 uit mijn bed gegaan, boodschappen gedaan en om 10.00 was ik bij de brandweer. Er was alleen helaas niet zo heel veel te doen, zo af en toe kwam er een zak met kleding die gesorteerd moest worden. Dus rond half 12 vroeg iemand of ik misschien naar Kayamandi zelf toe wilde om daar te helpen. Aangezien ik dacht en hoopte dat ze mijn hulp daar beter konden gebruiken, ben ik daar heen gegaan. Grootste deel van de dag gedoneerd eten gesorteerd en daarna pakketjes van gemaakt met een beetje maiz meal of rijst en suiken, ingeblikt voedsel, zakje saus, tandenborstel, tandpasta, toilet papier. En ook zakjes met materiaal voor mensen met baby’s, met voeding, creme’tje en luiers. Op het laatste gingen ze kleding sorteren, ja precies, die kleding die we bij de brandweer ook al hadden gesorteerd, maar nu weer op een andere manier, het blijft natuurlijk wel Afrika..

Eind van de middag werd ik weer opgehaald, maar voordat we gingen heb ik de plek gezien waar de brand is ontstaan, maar ook de vele huisjes die alweer waren opgebouwd binnen een week en de materialen die de gemeente uitdeelt om de mensen te ondersteunen in het herbouwen van hun woning. Wat gedurende de dag bleek is dat het grootste probleem is dat ze niet precies weten wie er allemaal getroffen zijn door de brand, maar iedereen in Kayamandi heeft eten, kleding en een huis nodig en dat is moeilijk van elkaar te scheiden.

Beetje haasten, want ik had met wat mensen afgesproken om samen met hun naar een Braai te gaan, maar wilde wel eerst even douchen. Uiteindelijk wat later met een andere groep meegegaan en bij Chris gebraait. Rond half 11 naar het volgende feestje ‘disco fever’ bij het Bosman House. En toen de campus bewaking kwam klagen over het geluid zijn we maar naar de stad gegaan en daar verder gedanst.

Zaterdag 23-03

Vandaag een multisociale dag. Eerst gebruncht op de slow food market van Stellenbosch met James, daarna de stad in voor een kopje thee met Julian, Julian, Holger en Monisha en daarna nog een Ice Tea met Wallerand en Jerome. En om de dag af te sluiten een braai bij mijn overbuurman Daniel. Waren alleen niet zo heel veel mensen, het was erg koud en een hoop buren gingen al op tijd naar hun eigen huis, dus ging ik ook op tijd naar mijn warme bedje en lekker ‘lost’ kijken.

Zondag 24-03

Vandaag wat schooldingetjes gedaan en geskyped met Nicky en met papa, mama en Quinda.

Maandag 25-03

Omdat we vrijdag geen les hadden, denken ze bij de universiteit dat het praktisch is om de lessen van vrijdag nu op maandag te geven. Nou dit zorgt natuurlijk voor megaveel verwarring en in mijn geval mis ik nu meer les dan ik op vrijdag heb gemist. Dus vandaag om 08.00 Consumer behavior en ik dacht om 12.00 Marketing Management, maar toen ik bij twee lokalen was geweest waar het allebei niet was, gaf ik het op. En uiteindelijk bleek dat ik en niet naar de les hoefde, omdat ik normaal op vrijdag ook geen Marketing Management heb en dat het om 11.00 was. Nog even wat schooldingetjes gedaan in de bieb en ’s avonds was het de halve finale van rugby! Super spannende wedstrijd, eigenlijk waren de andere beter, maar ze misten hun ‘kicks’ na hun try, dus dat zorgde ervoor dat ze steeds punten misliepen nadat ze hadden gescoord. Uiteindelijk 16-15 geëindigd en dat betekent Maties in de finale!

Ben vergeten in mijn dagboekje op te schrijven wat in dinsdag en woensdag heb gedaan en kan me dat nu ook echt niet meer zo goed herinneren. Wat dingen voor school voorbereid voor na de vakantie en voorbereid voor de komst van Nicky.

Donderdag 28-03

08.00 uit bed, even wat boodschapjes gedaan voor de braai die ik heb georganiseerd voor Nicky vanavond en wat dingetjes om vrijdagochtend lekker met Nicky te ontbijten.

Daarna huis schoongemaakt, opgeruimd en een poging tot inpakken gedaan. Daarna gedoucht en eigenlijk een beetje te laat naar het vliegveld door een miscommunicatie tussen mij en mijn huisgenoot. Dus rennen van de parkeergarage naar de aankomst en toen ik net 2 minuutjes stond te wachten herkende ik mijn knapperd in de verte! Zo fijn en zo gek tegelijk om elkaar ineens weer vast te houden en te kunnen knuffelen.

Thuis even snel spullen neergezet en maar meteen wat van de dag gemaakt. Naar de stad gelopen voor een late en ‘lichte’ lunch en een wijnproeverij en even een stukje van de campus laten zien. Toen ging Nicky lekker douchen en ik een beetje voorbereiden op de braai. Maar helaas was het toen wij in de stad waren al een beetje begonnen met regenen, dus zaten we een beetje te twijfelen over wat we zouden doen. Maar liet iedereen via facebook weten dat ze nog steeds welkom waren en dat we desnoods wel iets zouden improviseren. Uiteindelijk viel het hartstikke mee, hebben we de braai aangekregen in de regen en hebben we gewoon buiten kunnen zitten de hele avond. Rond 22.30 opruimen en daarna lekker fijn tegen elkaar aangekropen in bed!

Vrijdag 29-03

06.45 helaas al weer uit ons bedje, douchen, inpakken, ontbijten. Dale, mijn huisgenootje, bracht ons naar Somerset west, waar de Baz Bus zou vertrekken. We moesten naar de BP garage tegenover lord charles hotel, maar we konden in de straat waar de navigatie aangaf dat we moesten zijn geen BP garage vinden. Totdat we bij het einde van de straat waren en daar was de BP garage. Dus Dale reed weg en wij even informeren, bleek het de verkeerde BP garage te zijn. Dus ik snel Dale weer bellen en blijkt er horizontaal aan de weg waar wij op reden nog een straat te zijn, met een BP en het lord charles hotel.

We hoefde niet zo lang te wachten op de bus die ons naar Mosselbay bracht. Geluncht bij havanna club, beetje rondgelopen, naar de vuurtoren gelopen met mooie grotten en rotsen eronder en besloten we om morgen een hike langs de kust te doen die bij de grotten stond aangegeven. Bij het hostel gebraait, maar het was moeilijk om ons tussen de anderen te mengen, vast omdat we een stelletje zijn. Veel van de gasten gingen met zijn allen uit, maar wij dronken rustig onze drankjes op en gingen een beetje op tijd slapen.

Zaterdag 30-03

06.30 de wekken, douchen, Nicky ontbijt gehaald en we hadden afgesproken dat we 07.30 zouden worden opgehaald om aan het begin van de hike te worden afgezet. Maar het was echt bestwel rotweer, dus waren ze er een beetje van uit gegaan we geen zin hadden om 6uur lang wind en regen in ons gezicht geblazen te krijgen. Toen zijn we lekker terug naar bed gegaan. ’s Middags raakte we aan de praat met een Canadese jongen Dylan en hij was van plan om naar de Cango Caves te gaan die dag, dus ik vroeg of we misschien met hem mee mochten, zodat we nog wat van onze dag konden maken. Nou dat mocht gelukkig, dus zijn we met zijn vieren, met nog een Zweeds meisje Dominique naar de Cango Caves gegaan. Bestwel een stukje rijden naar Oudtshoorn, waar de Cango Caves zijn. Eigenlijk maar net op tijd voor de laatste tour door de grotten. Grotten waren heel mooi met stalactieten (tieten hangen) en stalagmieten.

Na de grotten zijn we het centrum van Oudtshoorn ingegaan om wat te eten. Toen zagen we iets wat er wel leuk uit zag en zijn we naar binnen gegaan, bestwel een beetje luxe en de prijzen waren ook aan de ietwat hoge kant, maar de service, bediening en service daarentegen was totaal onder niveau. Maar we konden er met zijn allen wel om lachen.

We hadden vieze servetten, echt met grote rode en bruine vlekken erop en het bestek was ook niet echt schoon. Toen kregen we rode wijn in plaats van witte en maar 1 glas water in plaats van twee en dat tweede glas water werd uiteindelijk midden op het decoratieve bord dat voor ons stond geserveerd in plaats van ernaast. Dylan had een cola light bestelt en toen ze vroegen voor wie hij was, zei hij ‘voor mij’ en toen wilde ze hem alsnog bij Dominique neerzetten, vervolgens gaf hij hem aan Dylan, geserveerd in zijn hand en viel het rietje (door de koolzuur) uit het glas. Toen we onze rode wijn kregen moesten we het zelf inschenken, maar blijkbaar wilde de eigenaresse/manager de verkeerde levering goedmaken door nu de wijn voor ons in te schenken, maar ze deed echt een soort stoelendans met de glazen en zei dat ze niet gewend was om wijn in te schenken (hoe moeilijk kan het zijn) en haalde ze wel Nicky’s servet uit zijn wijnglas, maar schonk ze vervolgens niets voor hem in. We zaten ook een beetje op de tocht, maar dat komt omdat we misschien zelf een verkeerd tafeltje hadden uitgekozen en omdat er zoveel serveersters rondliepen, die vrijwel niets te doen hadden stond en echt 10 cm van ons tafeltje een beetje om zich heen aan het kijken waren en ons een ongemakkelijk gevoel bezogde. Maar zoals ik al zijn, eigenlijk konden we er met zijn allen wel ontzettend om lachen en hebben we wel heel erg lekker gegeten. We waren natuurlijk even bang dat er ineens de verkeerde gerechten op tafel zouden verschijnen.

Thuis nog een drankje in het hostel gedaan getafelvoetbald, gepooled en eventjes uit naar Havanna club, waar de anderen de dag ervoor al heen waren geweest. Vandaag was het alleen heel erg rustig, dus dat was een beetje jammer.

Zondag 31-03

We hadden lekker een beetje uitgeslapen en het weer zag er al een stuk beter uit, dus besloten we om vandaag, na een uitgebreid ontbijtje te gaan hiken. Je kan bij de hike kiezen tussen 6, 13 of 21 km. Toen we 3 km hadden gelopen dachten we, misschien is 6 kilometer wel genoeg, ook omdat we een beetje laat waren begonnen met hiken. Maar het was niet echt duidelijk waar dat 6km punt nou was, dus zijn we er waarschijnlijk voorbij gelopen en moesten we de 13,5km hike doen. Ik had helaas een beetje last van mijn darmen die dag (misschien was het eten in dat restaurant toch niet zo goed), dus op een gegeven moment had ik echt even de kracht niet meer op te lopen, waren we ook nog verdwaald geraakt en toen we bij een controle huisje aankwamen zei ze dat we het nog wel 2 uur duurde voordat we in Dana bay zouden zijn. Toen even mijn kracht bij elkaar geraapt en wat koekjes gegeten (koekjes helpen tegen alles) en er weer vol voor gegaan, dus na ruim een uur flink doorstappen waren we gelukkig in Dana bay. Jullie kunnen op de foto’s wel zien wat voor moois we allemaal zijn tegengekomen en hoe de omgeving steeds veranderde. Het laatste stuk was misschien wel het mooist, maar toen geen foto’s meer gemaakt. Was een rotsachtig strand laag bij het water.

Een beetje naïef dachten wij dat we in Dana bay wel een taxi terug konden nemen, maar het was natuurlijk niet voor niets dat ze bij het hostel hadden aangeboden om ons naar Dana bay te brengen en vanaf daar terug naar Mossel bay te lopen. Dana bay was bestwel uitgestorven, amper een auto te bekennen. Dus stelde voor om maar gewoon iemand om een lift te vragen. Dus uiteindelijk kwamen we een vader met en zoontje tegen die eigenlijk helemaal niet naar Mosselbay hoefde maar ons daar wel even heen wilde brengen, dus dat was super fijn. Toen lekker gedoucht en lekker opgewarmd in bed, want had het bestwel koud gekregen door de regen en de wind die we onderweg hadden getrotseerd.

Eigenlijk wilde we niet meer uit ons bed om te avondeten, maar toch maar gegaan. Dachten we lekker sushi te gaan eten bij een Aziatisch restaurant: dicht (vanwege Pasen?) en een hoop andere dingen waren ook dicht. Dus toen zijn we uiteindelijk weer bij havanna club beland en daar gegeten.

Maandag 01-04

Uitgeslapen tot half 10 en toen moesten we eigenlijk een beetje opschieten met inpakken, douchen en ontbijten. Ik wilde per se uit ontbijten, omdat ik dat gezellig vond, ik niet onnodig wilde haasten en dacht dat we wel tijd genoeg hadden. Tegen de tijd dat we ons ontbijt kregen moesten we alweer terug naar het hostel voor onze lift, dus snel in een bakje meegekregen. Enne lift? Weer lekker een miscommunicatie.. We dachten dat iemand van het hostel ons zou brengen, maar degene die werkte was alleen, dus kon ons niet wegbrengen, dus in alle haast een taxi gebeld en gelukkig op tijd bij het benzine station. Tenminste dat dachten we, of zou de bus toch al zijn geweest. Ohnee hoor, die is 4 uur te laat. Even als toelichting: we waren van plan om met de baz bus te reizen, een speciale backpackersbus, maar toen we voor maandag of dinsdag wilde reserveren was de bus al volgeboekt, dus moesten we ander vervoer regelen. Die dus iets minder punctueel is dan de bazbus. Uiteindelijk bleek dat de bus pech had gehad onderweg en dat er een andere bus moest komen.

Station waar we af waren gezet in Knysna was gelukkig op loopafstand van het hostel. We wilden eigenlijk maar een nachtje blijven, maar er waren geen busreizen meer beschikbaar. Dus besloten we een extra nachtje te blijven, weliswaar in een ander hostel want de onze was al vol voor de nacht erop.

Ik had me de hele middag nog wel een beetje ziekig gevoeld, maar nu ging het gelukkig weer beter, dus lekker chinees gegeten, met zijn tweetjes gepooled en gaan slapen.

Dinsdag 02-04

07.00 de wekker, we wilden 09.00 gaan kanoën en voor de tijd nog boodschappen doen en was naar de wasserij brengen. Maar toen we net voor 09.00 weer terug waren werd het ons erg afgeraden om te gaan kanoën. Er stond die dag een erg harde wind en ze zeiden dat het dan gewoon niet leuk meer is om te kanoën. (uiteindelijk maar goed ook, want het heeft ook bijna de hele dag geregend) Maar ze hadden die ochtend ook een township tour op het programma staan en de gids breidde het uit met een tochtje naar de Knysna Heads. Dat zijn de bergtoppen waar het water tussendoor stroomt de lagune van Knysna in. Daarna gingen we naar het township, daar vertelde hij het een en ander. Binnen het township heb je een rastafari gemeenschap en daar kregen we wat uitleg van een rastafari. Ontzettend leuk om naar te kijken, maar kon er helemaal niets van begrijpen en volgens de gids was hij nog geeneens high! En als afsluiter een biertje gedronken bij club 207.

Toen we terug bij ons eerste hostel waren, kwam de eigenaar van het tweede hostel ons ophalen, daar konden we weer even onze spulletjes neerzetten en nog even de stad in. Eerst even onze busreis voor morgen geregeld, want we hadden wat misverstanden en moeilijkheden met betalen. Koffie gedronken in de waterfront van Knysna en bier geproefd bij Mitchell’s op Thesen island, we moeten toch wat met dit snertweer. Voelde me nog steeds niet helemaal fit, maar toch weer de deur uitgegaan om uit eten te gaan en uiteindeijk hartstikke lekker gegeten bij een italiaan.

Woensdag 03-04

Een grappig systeem in het hostel: ontbijt zit erbij, maar je moet het wel zelf klaar maken. Dus ik broodjes geroosterd en drinken ingeschonken terwijl Nicky eitjes met kaas aan het bakken was. Onze gids van gister zei dat hij nog zou bellen of het weer vandaag goed genoeg zou zijn om te hiken, maar niets meer van gehoord. Dus raadde de eigenaresse van het hostel aan om naar pledge nature reserve te gaan. Nou dat viel wel even dik vet tegen, misschien komt het door de periode van het jaar, maar er was niet zoveel bijzonders aan en de paden waren een beetje onduidelijk aangegeven waardoor we de hele tijd in cirkels liepen. Maar uiteindelijk op een uitkijkpunt wel een mooi uitzicht over de Knysna Lagune. Ik lijk misschien een beetje negatief, maar er hebben in die paar dagen al zoveel dingen tegen gezeten en dan vooral dat we niet met de Baz bus konden, de andere bus super vertraagd was waardoor je ook weer een hele middag verpest en door het weer konden we ook niet doen wat we het liefste hadden gedaan, dus daar baalden we echt super van. Maaaaaar gelukkig waren we wel lekker samen en dat maakte een hoop goed!

Toen we gingen lunchen had ik een kipburger bestelt, maar de twee helften lag los van elkaar, dus toen ik dat tot een burger wilde stapelen ontdekte ik een rups op mijn sla. Getsie, gelukkig een nieuwe gekregen. 13.50 zou de bus vanuit Knysna naar Stormsriver gaan. Deze keer waren we braaf, zoals geadviseerd word, een half uur van tevoren aanwezig. Maar natuurlijk was de bus deze keer niet ineens zomaar op tijd, hij was namelijk weer 1.5 uur vertraagd.

In stormsriver werden we door het hostel bij het benzinestation opgehaald. Deze nacht sliepen we in Djembe’s. Echt een van de sfeervolste locaties waar we hebben overnacht denk ik. Er hangt echt een hele chille, afrikaanse bakcpackers sfeer. Overal drijfhout, groot kampvuur en hangmatten. Doordat we onverwachts een nachtje langer in Knysna waren gebleven, was er geloof ik een beetje heen en weer geschoven met de boekingen. Maar had hij ‘something nice and private’ voor ons. Een heel schattig houten hutje in de tuin (zie foto’s) maar er was alleen niet veel private aan. Want er kwam namelijk gewoon twee keer iemand van het personeel binnen wandelen.

’s Avonds meegegeten bij het hostel, chackalaka geloof ik, bij het kampvuur. Het was vandaag een zonnige dag, maar ’s avonds koelde het weer super erg af en ons hutje in de tuin was dan ook echt ijskoud. Dus lekker pyama broek aan, sokken erover, shirt in mijn broek, vest eroverheen, capuchon op, sjaal eromheen en onder de dekens en tegen elkaar aan kruipen en zo lekker in slaap gevallen.

Donderdag 04-04

Vandaag een strak programma, eerst tuben over de stormsriver dan bungeejumpen en hup hup hup opschieten naar de bazbus.

Voor het tuben kregen we een lang wetsuit aan met daaroverheen nog een korte, een zwemvest en een helm en helaas onze eigen schoenen. Het voelde soms een beetje suffig, zo in een rubberen band in het water drijven en een beetje peddelen naar een stroomversnelling, maar het was ook een van de eerste zonnige dagen, dus eigenlijk was het ook wel fijn. En de omgeving was echt SUPERMOOI. De rivier ligt in de kloof van twee bergen, dus links en rechts van je heb je twee grote bergen helemaal mooi begroeit. Het duurde alleen allemaal wat langer dan gepland en waren ook wat later begonnen, dus zelfs als we zouden haasten zouden we waarschijnlijk niet op tijd zijn voor het bungeejumpen. Dus eerst een beetje pissig, maar toen maar bij neergelegd. Maar toen konden we gelukkig nog verplaatsen naar een uur later en werden we weggebracht door iemand van het hostel, die bleef wachten tot wij klaar waren met bungeejumpen.

Eerst moesten we ons melden en betalen, daarna werden we doorverwezen naar de plek waar we ons veiligheidsharnas aankregen en toen wachten op onze beurt. We gingen met een groep van ongeveer 10 mensen richting het midden van de brug. Maar de wandeling ernaartoe was eigenlijk het engste. Je loopt namelijk over een brug van metaal gaas waardoor je gewoon naar benden kunt kijken de afgrond in. Als je aan de beurt was mocht je gaan zitten, lekker zacht lapje om je voeten, touwje eromheen, nog even een haakje aan het harnas aan je lichaam voor de zekerheid. Dan wordt je naar de afgrond getild (je voeten zitten aan elkaar dus je kan niet meer lopen) en dan sta je daar, op het randje. FIVE-FOUR-THREE-TWO-ONE-BUNGEEEE! Nou daar ging ik dan, als een gehandicapte kikker (zo even kijken of ik ook filmpjes kan uploaden, filmpje is helaas niet gelukt :(), in plaats van mooi gestrekt zoals alle andere mensen. Hetgeen wat je in je lichaam voelt tijdens die eerste secondes is niet te omschrijven. Ik denk dat het eigenlijk vooral heel veel angst is, maar het is wel echt super gaaf. Nadat je een keer naar beneden bent gedoken, wordt je weer een heel stuk terug gelanceerd en vervolgens heb je weer een vrije val. Dit gebeurd dan nog een paar keer op kleinere schaal en dan hang je daar op je kop met barstende koppijn en dan wil je gewoon zo snel mogelijk weer omhoog gehaald worden, want dan heb je namelijk tijd om na te denken wat voor enge dingen er allemaal kunnen gebeuren. Ik was dan ook zo wanhopig toen het mannetje me eindelijk omhoog kwam hijsen, dat ik hem zo snel mogelijk vast wilde pakken en daarbij bijna zijn ogen uitstak. Als je dan eenmaal boven ben, ben je nog niet uit je lijden verlost want dan lig je nog even ongemakkelijk als een zeemeermin op het droge (met je voeten aan elkaar). En dan bereikt de adrenaline je hersenen, misschien kreeg ik daar wel zo’n hoofdpijn van.. Echt supergaaf om te doen en nu wil ik stiekem ook heel graag skydiven of paragliden.

Na het springen kon je foto’s en een filmpje kijken die van jou waren gemaakt en besluiten of je die wilde kopen. Maar het duurde echt superlang voordat mijn filmpje er was, maar uiteindelijk lekker alles gekocht als bewijsmateriaal! Daarna snel naar de auto om weer op tijd te zijn voor de bazbus. We wilden nog even snel wat eten, maar hetgeen wat we in ons hoofd hadden ging om 18.00 dicht, beetje gek naar ons idee, maargoed. Toen maar wat noodles, chips en chocolade als avondeten gekocht, we moesten namelijk 7uur met de bus en we kwamen pas 22.30 bij ons hostel in Port Elizabeth aan. Dus een andere keuze hadden we niet echt.

Kamer die we hadden was echt super fijn en een lekker groot bad waar we gebruik van hebben gemaakt (eerst even om een stopje moeten vragen die in het afvoerputje paste).

Vrijdag 05-04

Lekker hectische ochtend, we moesten om 09.00 klaar zijn om op Safari te gaan, maar supermarkt ging pas om 08.00 open en Nicky was de shampoo vergeten in Knysna en had door het tuben en badderen van gister viezige jeukharen, dus moest eerst boodschappen doen voor ontbijt en shampoo kopen voordat ik kon douchen. Supermarkt was veel verder dan verwacht, maar toen we eindelijk buiten stonden met ontbijt en een vers bakkie koffie realiseerde we ons dat we waren vergeten shampoo te kopen. Ik naar het hostel om broodjes alvast klaar te maken, Nicky nog snel shampoo kopen. Nicky broodjes smeren van mij overgenomen en ik even snel douchen en toen waren we precies te laat klaar en belden ze al waar we bleven. Maar had wel lekker gewassen haren!

Ik kan wel vertellen over de Safari, maar daarvoor moeten jullie eigenlijk gewoon de foto’s kijken. Bij het binnengaan kreeg je een lijst met bepaalde dieren die je zou kunnen zien als je in het park was, waarvan sommige vrij zeldzaam waren. Bijna hebben we het persoonlijk record gebroken van onze gids, qua aantal dieren dat we hebben gezien.

Om half 7 moesten we het park uit zijn en toen zijn we naar de townships van Port Elizabeth gegaan. We begonnen bij het ‘red location’ museum die speciaal voor ons open was. Met ‘memory boxes’, een soort kamers waarin aparte verhalen of herinneringen werden weergegeven. Indrukwekkende verhalen vertelde onze gids Kevin over de tijd van de apartheid. Daarna gingen we bij een soort café/restaurant eten, die eigenlijk alleen op bestelling eten serveert, weer lekker zitten smullen.

Ik was echt supermoe, maar het hostel was heel gehorig en er was een gezamenlijke ruimte waar muziek en pool werd gespeeld. Dus ik dacht als ik nou de schuifpuien van de patio dicht doe helpt het misschien, maar helaas. Dus ik ging vragen of de muziek zachter mocht, deden ze een beetje raar, ze wilden het wel zachter doen, maar ze zeiden dat zij morgenochtend ook vroeg op moeten. Ja, maar dat betekend natuurlijk niet dat jij mij nu hoeft wakker te houden toch? Maar toen ik weer in bed lag hoorde ik nog het geluid van de pooltafel. Dus toen gaf ik het op. Ook niet echt gek dat ik het hoorde van de gezamenlijke ruimte grenst qua muur aan onze kamer.

Zaterdag 06-04

Rond 07.00 was de Bazbus er om ons van Port Elizabeth terug te brengen naar Stellenbosch. Nicky en ik hadden van tevoren al bedacht: als we de kans krijgen, nemen wij de vier achterste stoelen in beslag. Af en toe kwam er eventjes iemand naast ons zitten, maar nooit voor lang. Dus konden we lekker onze benen languit over de achterbank leggen of op elkaars schoot liggen (in praktijk betekent dat ik mijn hoofd op Nicky’s schoot leg) en zelfs in Nicky’s poortje gezeten. De hele week wilde Nicky en ik al bij de McDonals eten, maar het kwam er steeds maar niet van. 3x raden waar wij stopten voor een lunch pauze MCDONALDS JEEEJJJJ!! Omdat de bus zo rustig was en we dus weinig mensen hoefden op te halen hadden we tijd ingehaald en moesten we nu een extra lange pauze houden om niet al te ver vooruit te lopen. Nog lekker wat gedut en geslapen en rond 20.00 weer in Somerset west op het tankstation. Nou even snel een taxi regelen zat er helaas niet in, maar rond 21.00 waren we weer in Stellenbosch en hebben we ons even snel klaargemaakt en lekker uit eten gegaan, of eigenlijk niet zo lekker, maar dat terzijde.

Zondag 07-04

De dag begonnen met een ontbijtje bij the old bank bakery met Dale en Julian erbij. Toen wilde we de trein naar Kaapstad nemen, maar ik had bij de verkeerde dag gegeken, zaterdag in plaats van zondag. Dus moesten we 1,5uur wachten op de trein. Aan de praat geraakt met een vreemde man, maar ook wel interessant. Nicky en ik wisten alleen beiden niet wat we nou van zijn verhaal moesten geloven. Hij vertelde dat hij 16 jaar in de gevangenis heeft gezeten omdat hij de verkrachter van zijn dochtertje heeft vermoord. Zijn dochtertje was op dat moment 3 en is 4 uur na de verkrachting aan de verwondingen overleden. Dus op zich kan ik me bestwel inleven dat hij in alle staten was en heeft hij de dader op het politie bureau doodgschoten en daar dus 16 jaar voor vast gezeten. Toen hij uit de gevangenis kwam had hij niets meer, maar nu had hij kans op een baan als vrachtwagen chauffeur. En nu komt een beetje de clue, voor deze baan heeft hij een (werkende) telefoon nodig. Want pas na zijn 3maanden proeftijd krijgt hij een telefoon van de zaak. En ja de goedkoopste telefoon is maar 89.99 rand (zo’n 8euro) zei die, maarja dat geld heeft hij natuurlijk niet.. Maar verder vroeg hij niet om geld of iets dergelijks en hij heeft er ook voor gezorgd dat we overstapten in plaats van in de trein bleven zitten, aangezien we dachten dat hij rechtstreeks ging. Mij zet het wel aan het denken, zo’n verhaal van zo’n man. Stel het hele verhaal is echt waar en hij loopt nu die baan mis omdat hij geen telefoon heeft, dan had ik echt wel die 8 euro kunnen missen om voor hem een telefoon te kopen. Maar ik wil hem niet 90 rand geven, maar een werkende telefoon, maar uiteindelijk verander je daar ook de wereld niet mee, maar misschien wel weer het leven van een man.

In Kaapstad aangekomen eerst ingecheckt in ons laatste lekker luxe hotel. Het was eigenlijk al een beetje te laat om echt iets te doen en omdat het zondag was, waren er ook niet zoveel dingen open. Dus toen maar door Bo-kaap heer gewandeld en  naar the waterfront geweest. Daar wanhopig op zoek gegaan naar een Ajax Capetown shirt voor Nicky, maar overal uitverkocht. ’s Avonds heb ik lekker sushi gegeten waar ik al de hele week zin in had en Nicky andere vis dingetjes. We hadden zin om naar de bioscoop te gaan, maar het was 20.00 en alle films waren of om half 8 begonnen of begonnen pas om 22.00. Dus toen gingen we maar naar ons hotel en hoopten we op een film op tv. Stukje deja vu gekeken, film die we beiden al gezien hadden en een kopje thee gedronken en lekker gaan slapen.

Maandag 08-04

Het kwam weer eens met bakken uit de lucht in Kaapstad, dus onze plannen vielen ehm ja.. in het water. We wilden namelijk naar Kirstenbosch botanical gardens gaan (o.a. op aanraden van Angèle), maar daar hadden we niet zo’n zin in met deze regen. Dus besloten we om wat dingen te doen in de stad. Eerst gingen we naar een winkel waar Nicky graag heen wilde en daarna gingen we op zoek naar een museum die ik in mijn ‘official tour guide Capetown 2013’ boekje had gezien. Nou toen we het dan eindelijk gevonden dachten te hebben, was het geen museum meer en gewoon een design bureau. *Diepe zucht.. het zit weer eens niet meehee* Nou dan maar naar het stadion van Ajax Capetown en hopen dat we daar een shirt kunnen scoren. Oh nee maar natuurlijk, op alle dagen hebben we rondleidingen, maar niet op maandag..potverdriedubbeltjes! Nou inmiddels was het alweer lunch tijd, dus zijn we naar Long street gegaan, de straat met alle uitgaansgelegenheden in Kaap stad en daar hele lekkere tapas gegeten en daarna nog een beetje gewinkelt, twee shirtjes en een lekkere warme harige trui gescoord.

Deze week heeft me wel even flink doen realiseren dat de herfst is begonnen en dat de winter eraan komt en dat ik maar flink moet genieten als er eens een lekker zonnige dag tussen zit!

Na het winkelen nog maar even een kopje koffie voordat het alweer tijd is om mijn lievelings naar het vliegveld te brengen. Maar dan is het toch echt 15.00 en toch echt tijd om naar het vliegveld te vertrekken. Nog lekker met elkaar van de KFC genoten en naar de vliegtuigen buiten gestaard, wetend dat je nog maar even samen bent voordat je weer voor lange tijd afscheid van elkaar moet nemen. Als het moment dan daar is, is het weer heel verdrietig, na zo’n fijne 1,5 week veel tijd met elkaar doorgebracht te hebben en dan elkaar nu weer voor een paar maanden moeten missen. Nog een laatste knuffel, kus en zwaai en toen verdween Nick uit het zicht.

Ik kon terug naar Stellenbosch rijden met Julian die zijn ex-vriendin en ex schoonzusje ging wegbrengen. En het plan was om naar rugby te gaan, maar ik had niemand kunnen vinden met dezelde plekken en had ook helemaal geen zin meer en het was koud. Dus lekker in mijn eentje op mijn kamer even wat tijd voor mezelf genomen en een inventarisatie gemaakt van de berg werk die op me te wachten staat!

(Als je het lezen een beetje zat bent kun je de komende week ook overslaan, of eigenlijk niet, want dit is wel het ultieme bewijs dat ik doe waar ik voor gekomen ben: studeren)

Dinsdag 09-04

08.00 Marketing Management, boodschappen gedaan en gewerkt aan mijn Marketing Management assignment. 13.00 VCE en met de meiden begonnen aan het naaien van tasjes, bij twee van de vier meiden kostte het even wat moeite om ze aan het werk te krijgen en ze te laten realiseren dat we hier vooral zijn om lol te hebben en toen gingen ze uiteindelijk met zijn tweetjes aan de slag. Thuisgekomen weer verder gewerkt aan het assignment.

Woensdag 10-04

09.00 Marketing Management, 10.00 Consumer Behavior en daarna weer verder gewerkt aan het assignment. Om 14.00 fotografie, was een rommelig lesje, de helft ging practicals doen en ik was om 15.00 al klaar dus kon ik weer lekker verder met schoolwerk, nu was het leren voor Consumer Behavior aan de beurt.

Donderdag 11-04

Hele dag Consumer Behavior geleerd. Tussendoor om 12.00 even naar Marketing Management en daarna weer vrolijk verder leren en even VCE planning maken voor volgende week.

Vrijdag 12-04

08.00 Consumer Behavior, daarna weer geleerd en om 19.30 de toets voor Consumer Behavior. Ja je leest het goed, ik had op vrijdagavond om half 8 een toets! Op de VU kunnen ze er wat van, maar in Zuid-Afrika kunnen ze nog betere toets-tijden verzinnen. Maarja, ik mag niet zeuren, sommige mensen hebben toetsen op zaterdag, ZATERDAG! Maar dat even terzijde, de toets ging goed!

Na de toets even een kijkje nemen bij een braai, maar eigenlijk veel te moe om te socializen, dus lekker naar huis gegaan en op tijd naar bed om morgen weer fit te zijn voor meer geleer.

Zaterdag 13-04

Omdat ik nog zoveel moet leren voor mijn twee toetsen op maandag wist ik niet zo goed waar ik moest beginnen, waardoor ik en beetje chaotisch te werk ging en ik voor mijn gevoel een beetje mijn tijd heb zitten verdoen.

Uiteindelijk maar de focus gelegd op Marketing Management. Mijn idee, ik heb Marketing Management en International Marketing. Dus als ik nou gewoon heel veel weet over Marketing, dan kan ik het vast ook wel toepassen bij International Marketing. Daarnaast is International Marketing een vak speciaal voor internationalen en dat zou minder moeilijk moeten zijn..

Zondag 14-04

Gewoon de hele dag geleerd, niets meer, niets minder.

Maandag 15-04

PAPA JARIG!! Hij reageerde blij verrast op mijn telefoontje!

Nog even wat geleerd voor de les.

10.00 Marketing Management

11.00 Consumer Behavior (heftige discussies over de antwoorden die de docent verwachtte, na meningsverschillen over de interpretatie van zijn vraagstelling)

Nog even wat laatste dingetjes doorgenomen en om 14.00 toets voor International Marketing, hele vage vraagstelling, dus ik heb net zo vaag geantwoord. Niet zo’n goed gevoel over dus..

Nog even snel wat dingetjes geleerd voor Marketing Management, McDonalds gegeten en Marketing Management toets gemaakt. Die was moeilijk hé!! Vragen die werden gesteld waren echt super erg in detail en er werden bepaalde ‘rijtjes’ gevraagd die je in je hoofd had moeten stampen. Maar waren precies niet de rijtjes die ik belangrijk genoeg achtte om in mijn hoofd te stampen. En nadat je het rijtje hebt gereproduceerd moet je het ook nog gaan toepassen, mja als je het rijtje niet weet valt er ook weinig toe te passen.

Helaas Pindakaas, naar huis gegaan, gedoucht en achter mijn laptop gekropen. Want de drukte is nog niet voorbijhij! Woensdag moet ik een assignment voor Consumer Behavior inleveren en morgen om 11.00 heb ik daar een verplichte ‘writing lab’ voor, een les waarin ze je begeleiden bij het schijven van je verslagen. Maar ik kan daar natuurlijk moeilijk met lege handen aankomen, want dan heeft ze niet zoveel om me in te begeleiden.

Dinsdag 16-04

08.00 Marketing Management

Schrijven aan het assignment

11.00 writing lab, helpt bestwel goed, goede tips en tricks gekregen. Snel nog even een uurtje verder geschreven en om 13.00 VCE, de tasjes van vorige week afgemaakt.

Op de campus even wat noodles gehaald en tot sluitingstijd (22.00) in de bied gezeten. Toen ik thuiskwam had ik eigenlijk snel verder moeten werken zodat ik nog niet te moe was, maar had afgesproken om met papa en mama te skypen en dat is ook wel heel erg fijn. Daarna nog wel even geprobeerd te werken, maar was al snel te moe.

Woensdag 17-04

Extra vroeg op om voor de les nog een uurtje aan mijn verslag te werken. 09.00 Marketing Management and 10.00 Consumer Behavior. Je kon kiezen of je het verslag in de les of op kantoor wilde inleveren. In de les zou gemakkelijker zijn, want dan hoefde je niet helemaal naar kantoor. Ik dacht ik lever het wel op kantoor in, dat geeft me wat extra tijd, maar nu bleek ineens dat het dan wel voor 12.00 op kantoor moest zijn. Dat betekent dat ik nog een uur had om het af te maken, uit te printen en naar kantoor te brengen. Nou ik had het net voor 12.00 af, maar het moest nog door een plagiaat controle op de computer. Maar die plagiaat controle wilde maar geen uitslag geven. Dus ik mijn docente gemaild en ze zei dat ik die plagiaat uitslag later kon mailen, als ik nu maar zo snel mogelijk het verslag inleverde, dus uiteindelijk 12.45 het verslag ingeleverd.

Wat dus zo stom is, in Nederland op de VU hebben wij hetzelfde programma ‘turn-it in’ voor plagiaat controle. Maar turn-it in is ook meteen de manier om je verslag digitaal aan te leveren aan je docent, hij kan zien of je niet (teveel) plagiaat hebt gepleegd, hoe laat je het hebt ingeleverd en hij heeft alle verslagen van iedereen op een rijtje. Hier in Zuid-Afrika verzinnen ze ineens dat je je verslag moet uploaden in turn-it in, kijken hoeveel plagiaat je hebt, eventueel aanpassen om het te verlagen en daarna kun je het weer checken. Bij het inleveren moet je dan de plagiaat controle bij je verslag voegen. Maar de docent snapt zelf niet helemaal hoe het werkt. Ik kon namelijk nergens een optie vinden om de uitslag uit te printen of iets dergelijks, maar blijkbaar moet je gewoon een print screen maken, en dan ergens in word erbij plakken!?

Nou na het inleveren eventjes mijn rust pakken en toen mijn fotografie toets gemaakt (die vorige week pas was aangekondigd en ik in alle drukte niet voor had kunnen leren). Gelukkig had ik alle stof al eens geleerd en was de toets wederom niet zo moeilijk. Daarna lekker een kopje koffie gedronken met wat meiden van mijn klas. Thuisgekomen even gerelaxed en ’s avonds lekker bij Marieke en Lisanne gegeten en daarna uitgegaan.

Donderdag 18-04

Tot 11.00 geslapen om 12.00 Marketing Management, daarna wat boodschapjes gedaan en eindelijk tijd om foto’s uit te zoeken van de afgelopen weken.

Vrijdag 19-04

08.00 consumer behavior, daarna verder gegaan met foto’s uitzoeken en het grootste deel van mijn blog getypt. ’s Avonds met James naar de Friday night woodmill market geweest en daar een Vlaamse kroket en een Duits broodje frikandel gegeten, tot zover mijn poging om mijn Zuid-Afrikaanse vriend Nederlands eten te laten proeven.

Zaterdag 20-04

Gisteravond uitgenodigd om mee te gaan naar de Suicide gorge hike. Dat betekent dat ik vanmorgen 07.00 klaar moest staan bij het winkelcentrum, met een uitgebreid lunchpakket en een wetsuit.

Eerst eventjes een stukje rijden, omkleden en met de wetsuit omgeknoopt rond 09.00 aan de hike begonnen. Super mega prachtig! (De foto’s moet ik helaas nog even achterhalen)

Rond 12.00 waren we even gestopt om wat van ons lunchpakketje op te knabbelen en daarna nog een uurtje gelopen totdat we bij het water waren. Bij het water aangekomen hebben we onze wandel outfits omgeruild voor wetsuits en alle kleding verspreid over 2 droogtassen. Even wennen aan het ijskoude rivier water, maar erg blij met mijn wetsuit. Vanaf daar de hike/zwem/springtoch voortgezet. Wat ik namelijk nog niet had verteld, de reden dat het de ‘suicide gorge’ heet, is dat je ‘levensgevaarlijke’ sprongen vanaf de rotsen in het water moet maken om je tocht te kunnen voortzetten, waarvan de hoogste sprong 14 meter is.

Echt een super gekke ervaring om stukken te zwemmen, klimmen, klauteren en kruipen, maar wel heel leuk. Bij veel van de sprongen kon je ook kiezen om iets lager in het water te springen of op een andere manier naar beneden te gaan, maar natuurlijk lekker niet gedaan, want als ik die 14meter sprong wil doen, moet ik al die andere ook kunnen vond ik.

Toen we eindelijk bij de een na laatste maar hoogste sprong aankwamen had ik al last van mijn hele lichaam, inclusief hoofd, oren en neus, maar ik moest en zou de volledige 14 meter ook nog naar benden springen. En wat was die 14 meter ineens hoog zeg vergeleken met de 11 meter die ik daarvoor had gesprongen. Vlak naast een massieve waterval. De beste tactiek is: niet te lang nadenken, gewoon springen. Maar je wil toch even zeker weten hoe je dan gaat springen enzo en terwijl je de boel staat te inspecteren komt langzaam die angst. Van de angst en inmiddels ook de kou stond ik te trillen op mijn benen, al 3 keer de aanstalten gemaakt om te springen en daar ging ik dan. Zooo, eerst even flink van de schrik bijkomen al leunend op de drijvende droogzak, maar wat supergaaf zeg.

Volgens Neil, de enige van de 10 die de hike al eens eerder had gedaan, was het water de hoog om naar de laatste sprong te gaan en was het beter om over de berg te gaan. Zo gezegd zo gedaan, makkelijker gezegd dan gedaan, want er liep namelijk helemaal geen pad over de berg heen ofzo. We zijn gewoon random ergens een stijl stuk berg omhoog geklauterd, al vasthoudend aan plukken gras. Toen we eenmaal over de bergtop heen waren konden we in de verte een andere groep zien lopen en wisten we waar het pad liep waar wij ook weer heen moesten, dus de andere kant de berg weer af, door het water naar het pad en nog ongeveer 2 uur in het heerlijke lage zonnetje met de bovenkant van onze wetsuits naar beneden gelopen. Wel een klein beetje opgeschiete, want we hadden eigenlijk om 17.00 terug moeten zijn, maar het was al 17.45 toen we bij de auto aankwamen en 18.00 zouden de hekken sluiten. Snel droge kleertjes aan en terug naar Stellenbosch. In Stellenbosch met een paar nog een hamburger gegeten, te moe om te kauwen en daarna zo snel mogelijk naar bed!

Zondag 21-04

Had om 08.00 de wekker gezet omdat ik er graag nog een productief weekend van wilde maken, maar toen ik waker werd voelde mijn lichaam veel te moe en te pijnlijk aan, dus lekker nog een uur verzet.

Morgen moet de groupassignment voor Marketing Management ingeleverd worden. Ik had al geprobeerd om er donderdag met zijn allen aan te zitten en vrijdag en toen hadden we eigenlijk zaterdag afgesproken, maar toen kwam er bij mij iets veel leukers op het pad. Dus vandaag moest het dan afgerond worden, maar door gebrek aan initiatief van anderen had ik geen idee of ze al een tijd, plaats of plan hadden gemaakt. Dus had ze allemaal maar weer even gemaild en terwijl ik wachtte op antwoord mijn kamer opgeruimd. Uiteindelijk bleek dat ze 17.00 hadden afgesproken, maar 16.00 had ik al fotografie practical. Was gelukkig geen probleem, ze zouden misschien een taakje voor mij overlaten.

Dus toen uit lunchen geweest met mijn Franse vriend Wallerand en nog even geprobeerd te werken aan mijn assignment voor International Marketing. 16.00 op naar Blouberg beach in Kaapstad voor van landschapsfoto’s en toen het donker was naar waterfront voor nachtfotografie: lijnen van de lichten van de auto’s die over een rotonde rijden vastleggen. Pas rond 20.00 gingen we weer naar huis en had natuurlijk helemaal geen zin om nog wat voor die groupassignment te doen en toen ik thuis kwam bleken mijn gebeden te zijn verhoord. Mijn stuk was al zo goed, dat ze vonden dat ik genoeg had gedaan en ze hadden het overige werk verdeeld. (volgende dag bleek ook toen ik een glimp opving van evaluatieformulieren die je over elkaar moest invullen dat een jongen had gezegd dat ik 25% van het werk had gedaan en we waren met zijn vijfen..)

Daardoor het ik lekker tijd om met Nicky te skypen om te vertellen over onze weekenden, want hij was een weekendje weggeweest naar Beekbergen met zijn vrienden.

Maandag 22-04

Voor de les nog even snel aan mijn assignment voor International marketing gewerkt en Kayla gezien om alles nog af te ronden voor het Marketing Management assignment.

10.00 Marketing Management en 11.00 Consumer behavior. Snel Snel Snel nog mijn assignment voor International Marketing afmaken en 15 min voor de les wil ik printen, houden de printers er plotseling mee op terwijl ik in de rijd sta. Toen maar snel naar het verkeerde lokaal gelopen, degene zonder diepvries airco, hup hup hup naar het door de docent geprefereerde lokaal met diepvries airco. En gelukkig was het geen probleem dat ik het niet had kunnen uitprinten, mailen was ook goed.

Na de les naar Chris om vanuit zijn tuin mijn eindfoto voor de fotografie cursus te maken ‘What I like about Stellenbosch’ en dan zijn de rozige bergen bij zonsondergang. Uiteindelijk niet helemaal tevreden over de foto, maarja hij moet vandaag ingeleverd worden. Even snel nog wat boodschappies gedaan en gerelaxed.

Dinsdag 23-04

’s Ochtend een poging gedaan om aan mijn International Marketing groupsassignment te werken, maar het wilde niet lukken om iets te produceren.

13.00 VCE, vandaag met de meiden armbandje gemaak.

Daarna even 2,5 uur in de bieb geknald en mijn deel van de groupsassignment zo goed als af!

Dat betekent dat ik nu eindelijk tijd heb gevonden om het laatste stukje van mijn blog te typen en de foto’s van de afgelopen tijd up te loaden.

Ik hoop heel erg dat jullie er toch nog een beetje van hebben genoten. Ik ga weeeer proberen om mijn blog ietsje beter bij te houden, zo blijft het leuker voor mezelf en leuker voor jullie. Komende periode wordt vooral voorbereiden op de examens die er over een paar weken aan zitten te komen.

Nou dikke kus en tot schrijfs!

1. Anita:
    26 april 2013
    hoi wijfie heerlijk om je hele verhaal te lezen, had al e.e.a. via skyp en Nicky gehoord maar om het zo achterelkaar te hebben
    Voor mij wel een beetje laat geworden, 0.45u over6uurtjes al wer mijn bedje uit maar het ( je ( was de moeite waard)
    dikke knuf
  2. Geertje:
    28 april 2013
    Hoi lieve Thoya,
    Wat een mooie, spannende, interessante....verhalen.....ja, wel een beetje lang, heb het dan ook in stukjes gelezen en...herlezen.
    Ben diep onder de indruk van al je studiewerk maar zeker ook van je "stuntwerk"!
    Ook de mooie foto's heb ik nu allemaal bekeken. Ook die maken indruk!
    Wat zal het fijn geweest zijn om samen met Nicky jouw reis te delen. Echt iets bijzonders om samen nog vaak naar terug te kijken.
    ik wens je weer heel veel mooie, spannende, gezellige activiteiten.
    Ik ben er van overtuigd dat dat helemaal goed gaat komen,
    Kijk alweer uit naar het vervolg van jouw verhalen,
    liefs en dikke knuffels van ons 4tjes.