Eerste week les

10 februari 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Sorry dat het weer even geleden is dat ik een blog heb geschreven! Ik leef nog steeds hoor dus maak je geen zorgen. Geen bericht is goed bericht!

Woensdag 30-01

Vandaag had ik de zogeheten ‘first meeting’ waarin je in kleinere groepjes even kon doorspreken welke vakken je het komende semester gaat volgen, hoe dat allemaal in zijn werk gaat en er was alle ruimte voor vragen dus dat was heel fijn. Voor mij was toch nog wel een hoop onduidelijk, maar na deze first meeting waren een aantal dingen wel opgehelderd. Na deze meeting mezelf nog eens goed over alle cursussen gebogen en alle nieuwe informatie verwerkt in mijn plan. Ik zal het even uitleggen: We mogen eerst een week lang alle vakken waar we geïnteresseerd in zijn uitproberen. Ervaring heeft geleerd dat de mainstream vakken (voor Zuid-Afrikaanse studenten) meteen vrij serieus aan de slag gaan in de eerste week en dat de IPSU vakken (International Programme Students of Stellenbosch) echt een algemeen praatje houden en wat informatie uitdelen en nog niet echt les geven.

Aangezien we gister een zwembad hebben gekocht, moest deze natuurlijk ingewijd worden met een braai/poolparty. Banken naar buiten, stoelen van de buren lenen en met een gezellige groep buiten zitten, braaien en kletsen.

Donderdag 31-01

Dale, Julia en ik hadden vandaag niets te doen, dus hebben we met zijn 3en plus nog een vriendin van Dale een roadtrip gemaakt langs de kust bij kaapstad. Je kunt er voor kiezen om even de snelweg te gaan, dat is sneller, maar wij namen de strand route waar je de hele tijd een mooi uitzicht heb en door de dorpjes rijd.

We zijn langs Muizenberg, kalk bay, fishhoek, simons town en boulders beach geweest. Boulders beach is een speciaal pinguïn strand waar je ook entree moet betalen. Maar het is het echt heel erg waard, het is een prachtig strand en heel leuk om de pinguïns in het wild te zien. Ze zijn alleen wel een beetje saai. Of ze liggen de hele dag op een steen of ze staan de hele dag in de schaduw onder een overhellende steen.

Toen we een beetje genoeg hadden van de hitte op het strand zijn we terug naar kalk bay gereden en hebben we daar fish&chips gegeten, een cocktail gedronken en wat winkeltjes gekeken. Hele leuke spulletjes hadden ze! Dale wilde op de terugweg wat spullen bij haar ouders in Kaapstad ophalen. Dus hebben we haar huis ook even gezien. Ze heeft 2 honden en 2 kittens. Super schattig!

’s Avonds restjes gegeten en het plan was om naar vensters te gaan, een soort straattheater door eerstejaars studenten. Maar huisgenootjes wilde niet meer gaan en andere uit het complex waren al weg, dus dat was wel jammer.

Vrijdag 01-02

Om 09.30 moesten we op de universiteit zijn om met vervoer van de universiteit naar 1 van de 2 fotografie cursussen die ik wil uitproberen. Uiteraard is het Afrika en kwam het vervoer veel te laat en waren wij te laat in de les die niet alleen voor studenten was maar blijkbaar ook voor oudere mensen die in hun vrije tijd graag wat meer over hun spiegelreflex camera wilde leren. (Naar mijn mening waren het vooral verwende huisvrouwen die niets beters te doen hebben met hun tijd, maar dan ben ik weer een beetje veroordelend..) De cursus was interessant maar erg theoretisch en de docente stond een beetje statisch voor de klas. Dus even kijken hoe de andere fotografie cursus is. ’s Middags lekker buiten in het zonnetje gezeten en ’s avonds gebraait.

Zaterdag 02-02

Samen met Petri afgesproken om naar de VCE voorlichting/training te gaan. VCE staat voor Volunteering community engagement en heeft 2 projecten waarbij je een middag of een ochtend op een school kan werken. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om mij daar op dinsdagmiddagen voor in te zetten. Op dinsdagmiddag zijn de kinderen iets ouder en kun je kiezen voor verschillende projectjes zoals naaien, knutselen en sport.

’s Middags nog eens een keer met Julia gewinkelt en deze keer wel goed geslaagd! ’s Avonds de zoveelste braai, deze keer bij Bosmanhouse ter gelegenheid van de verjaardag van Ellen en Markus.

Zondag 03-02

Lekker uitgeslapen en met Nicky geskyped. Het plan was om ’s middags naar de bingo te gaan, maar er waren helaas geen tafels meer vrij, dus besloten we om ergens anders een drankje te drinken. Toen hadden vrienden van Dale uiteindelijk toch een tafel kunnen bemachtigen dus sloten we bij hun aan en konden we toch bingo spelen! Maar omdat we buiten zaten misten we een hoop cijfers en liep ik af en toe naar binnen om te checken of ik nummers had gemist die wel op mijn bingo kaart stonden. En elke keer was dat wel zo, dus ik ging goed. Op een gegeven moment dacht ik dat ik nog maar 1 cijfer nodig had, nummer 1. Dus bleef ik even binnen om er zeker van te zijn dat ik de eerste was die BINGO kon roepen als nummer 1 werd genoemd. Bleek dat nummer 1 al een tijd geleden was genoemd en voordat ik het realiseerde en ik bingo kon roepen werd er een nieuw nummer genoemd en had iemand anders al bingo. Ik baalde zo erg! Mja, niets meer aan te doen.

Maandag 04-02

Voor de meeste mensen was dit het begin van de schoolweek, maar ik had vrijdag al een proefles gehad. Dus vandaag tijd voor nog meer proeflessen. Mijn eerst les van vandaag was Marketing Management en begon om 08.00(!) uur. Zo vroeg heb ik in Nederland nog nooit les gehad! Maar gelukkig is het al vroeg licht en maakt de zon en een ritselende eekhoorn een hoop goed als je ’s ochtens vroeg op weg ben naar de Universiteit. Marketing management was heel leuk, vooral een hele leuke docente die mij wel wakker wist te houden om 08.00.

Daarna even naar huis om een lunchpakketje te maken voor later op de dag. Om 11.00 had ik consumer behavior, wel interessant, maar de docent heeft echt een slecht verstaanbaar accent. Ik vermoed dat hij uit een ander Afrikaans land komt en hij daardoor met een sterk accent spreekt. Of misschien heeft hij pas op latere leeftijd Engels geleerd. Hij was dus moeilijk te volgen.

Om 14.00 had ik pas weer les dus had mijn schrijfboekje mee om over de afgelopen dagen te schrijven en een boek om te lezen omdat ik niet zo’n zin had om weer heen en weer naar huis te gaan. Terwijl ik een kopje koffie zat te drinken en in mijn boekje aan het schrijven was kwam ik Marc tegen en hem even geholpen met het vinden van een computerlokaal om zich registreren voor computergebruik en daarna samen geluncht. De docent van International Management was helaas nog niet in het land, dus kregen we alleen een course outline uitgedeeld en konden we wel weer naar huis. Wat ik helemaal vergeten was is dat ’s avonds de eerste rugby wedstrijd van het seizoen gespeeld zou worden. Heb wel al seizoenskaarten, maar had helaas niet mijn maties shirt aan. Het was Maties tegen Johannesburg, Johannesburg maakte de de eerste punten en stonden we 0-8 achter, maar uiteindelijk 29-8 gewonnen. Ook al ben ik niet zo geïnteresseerd in Rugby, het was wel heel leuk om naar te kijken, om je heen te kijken en de sfeer te voelen! Ik heb het ook meteen geschopt tot de banner van de MyMaties.com, dus helemaal geïntegreerd! Daarna gezellig samen met Julia gekookt.

Dinsdag 05-02

Van 08.00 tot 09.00 Marketing management. Inmiddels besloten dat ik dat vak zo leuk vind dat ik dat sowieso wil volgen, dus meteen maar het boek gekocht! Daarna had ik pas om 14.00 weer les, International Brand Communication. Marketing management en Consumer Behavior zijn mainstream vakken en zoals ik had verteld gaan die meteen aan de slag. International Brand Communication is dan wel even verschillend, kort praatje over wie hij is en wat we kunnen verwachte van het vak, inclusief uitspraken als ‘koop het boek alsjeblieft niet, veel te duur’, ‘na de vakantie heb ik een groups discussie ingepland, maar dat mag ook op het strand in Mozambique’, ‘Studenten vragen wel eens ‘zal ik slagen’, tegen de tijd dat ik de cijfers binnen heb zijn jullie allang niet meer in het land en kunnen jullie geen hertentamen maken, dus ja natuurlijk slagen jullie’ en ‘Er staat 3 uur ingepland per les, maar zeg nou eerlijk, willen jullie 3 uur achter elkaar les? Er moet toch ook nog tijd over blijven voor andere dingen? Dus als je om 16.00 weg moet voor duikcursus is dat mogelijk’. Wat mij betreft was dat een beetje teveel van het goede, ondanks dat het makkelijk studiepunten halen is, is dit niet waar ik voor naar Zuid-Afrika kom. Misschien hebben jullie afgelopen tijd de indruk gekregen dat ik alleen maar aan het wijnproeven, braaien en feesten was, maar ik wil zeker ook echt wat leren hier in Zuid-Afrika en mijn kennis naar Psychologie uitbreiden op een meer commerciëler marketing gebied.

’s Avonds weer gebraait en daarna lekker geskyped met papa, mama, Quinda en Nicky. Nicky was gezellig op visite bij mijn ouders en zo konden we gezellig gek met zijn allen skypen!

Woensdag 06-02

Nog een les Marketing management en Consumer Behavior achter elkaar. Even naar huis om wat te eten en een voetenbadje te nemen in ons zwembad. Om 14.00 naar de andere fotografie cursus die veel praktischer is en na ongeveer 40 minuten naar de First meeting van Afrikaans intermediate. Het lijkt bij een leuk souvenir om Afrikaans te leren als ik hier ben en ik denk dat ik het makkelijk als ‘extra’ naast mijn andere vakken kan doen. Maar helaas mag ik me maar voor 30 studiepunten inschrijven. Ik heb inmiddels besloten dat ik sowieso Marketing Management, Consumer Behavior en de tweede fotografie cursus wil doen en deze zijn alle drie 8 studiepunten waard en zit ik dus al op 24 punten en kan ik er nog maar 1 cursus van 6 studiepunten naast kiezen. Ik baal er bestwel vak omdat ik in Nederland ook gewend ben om 5 vakken per half jaar te doen en Afrikaans kost naast de uren les per week eigenlijk geen tijd, maar vind ik weer niet leerzaam genoeg om te nemen ipv een leerzamer vak. In principe moeten we vrijdag onze uiteindelijke keuze inleveren, maar ik heb gevraagd of ik het maandag na de eerste les International Marketing mag doen, als ik de leraar heb ontmoet en van hem zelf heb gehoord wat zijn plannen zijn voor de cursus en of het niet teveel overeenkomt met Marketing Management (meer op Zuid-Afrikaanse marketing gericht). En als ik International Marketing niet leuk genoeg vind ga ik misschien toch Afrikaans nemen.

Donderdag 07-02

Mijn plan was om vandaag een beetje uit te slapen, omdat ik pas om 12.00 les heb en ik niet zo heel fantastisch slaap hier. Er is namelijk altijd wel geluid om me heen, of ’s avonds zijn er kletsende mensen, of ’s ochtend, of iemand doet de afwas, of er is muziek. Maar ook vandaag werd ik wakker van kletsende mensen, maar was niet zo heel erg. Samen ontbeten en TED gekeken. Daarna uurtje naar Marketing Management en ’s middags nog eens naar mijn rooster gekeken en gepuzzeld met de mogelijkheden, wat mailtjes gestuurd om dingen na te vragen en mailtjes van familie beantwoord. ’s Avonds van restjes een pasta gemaakt en die gingen we boven bij de jongens op eten. Op een gegeven moment zaten we met zijn 4en op de bank en brak/boog de frame van de bank door midden. Het complex is nog maar een paar jaar oud, maar onze banken zijn al aardig versleten, veren prikken in je kont, sigaretten gaten erin en helemaal verkleurd. De jongens daarentegen hadden al de mooie nieuwe banken met bloemen waar ik jaloers op was en iedereen had aangenomen dat deze bank waarschijnlijk wel van iets betere kwaliteit zou zijn, nou ehm, niet dus!

Vrijdag 08-02

Om 08.00 les, maar verslapen, dus toen ik om 07.37 wakker schrok snel geplast, wat water in mijn gezicht, aangekleed, een broodje van Julia gestolen en naar de Universiteit. Toch altijd een raar gevoel als je zo gehaast bent wakker geworden. Na college wat schoolspullen gekocht, consumer behavior boek, kaartjes voor familie en een hop boodschappen zodat ik weer even een voorraadje heb.

’s Middags met Julia en Dale naar het strand. We wisten dat Tristan en Julian al met twee meiden op Kogel beach waren en wij wilden hun zoeken. Maar we konden het maar niet vinden en hadden al zo lang gereden. Toen we uiteindelijk dachten dat we het goede strand hadden besloten we ook dat mocht het niet het goede strand zijn, we blijven hier gewoon, want we waren de hitte in de auto zat en wilde lekker zwemmen. Uiteindelijk was het dus niet hetzelfde strand, maar wel echt een supermooi, klein, bijna privé strandje! Moesten even een pad naar beneden lopen, maar buiten 1 of 2 surfers was er niemand en lag het mooi tussen de rotsen. Later werd het wel wat drukker met andere surfers. Helaas had ik mijn camera niet mee en heb ik er alleen een foto van op mijn oude telefoon waar ik niet het materiaal voor heb om het op de computer te zetten, maar Dale heeft er wel een. ’s Avonds lekker MacDonals gegeten, gedoucht en naar de verjaardag van Mirella geweest en daarna uit met een grote gezellige groep en veel te laat thuis!

Zaterdag 09-02

Eerst samen met Nthabiseng even de vloer in huis schoongemaakt en daarna met zijn vijfen (inclusief de jongen die Dale de vorige avond mee naar huis heeft genomen) pineapple express gekeken. Onze banken zijn slaapbanken, dus als we 1 bank naar beneden klappen als een bed en tegen de andere schuiven hebben we een super fijne chill bed-bank-iets waar we gezellig met zijn allen naast elkaar konden zitten. Eind van de middag hebben we even met zijn vieren een gesprek gehad over wat regels in huis over afwassen, schoonmaken, geluid en dergelijke. Gelukkig konden we het goed eens worden.

Mijn plan was eigenlijk om ’s avonds thuis te blijven en niet uit te gaan, maar toch uit voor een drankje met Julia, JJ en Tristan. Uiteindelijk zijn Julian en ik nog wat langer gebleven en even lekker gedanst en rond 2 uur thuis.

Zondag 10-02

Uitgeslapen, boodschappen gedaan en voor de rest eigenlijk niet zoveel. Zometeen eten en de finale van Africa Cup kijken in The Brazen Head.

1. Geertje:
    12 februari 2013
    Hoi lieve Thoya, wat goed weer wat van jou te horen.
    Klinkt goed allemaal, lekker actief! (Behalve die pinquins dan....)
    Best lastig lijkt mij, om de juiste keuzes te maken voor de vakken. Maar ook dat komt vast helemaal goed.
    Nog een weekje dan begint voor ons de vakantie.... Daar hebben we wel zin in. Maar eerst vrijdag effe naar opa's verjaardag..
    We denken aan je, en wachten gewoon weer op je nieuwe verhalen.
    liefs van ons 4tjes,
    Kuni, Geertje, Sayuri en Sumirè
  2. Quinda:
    14 februari 2013
    Zooooo heb me weer even ingelezen in je avonturen! En je nieuwe fotografieskills bewonderd! Vind het heerlijk om te lezen over je dagelijkse ondernemingen. Lijkt erop dat je het goed naar je zin hebt en je een goede basis om je heen hebt. Veel liefs kusjes knuffels