Another week in Stellenbosch: Introductiedagen, Kaapstad, Swedish House Mafia, Huisgenootjes en Pool

30 januari 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Jeetje jongens, alweer bijna 3 weken in Zuid-Afrika. De tijd gaat nu al snel, dus ben bang dat de 6 maanden hier ook zo voorbij gaan vliegen!

Maandag 21-01

Vandaag ben ik naar de universiteit geweest om wat dingen voor te bereiden voor mijn studie hier, zodat ik dat niet meer hoef te doen tijdens de introductiedagen, wanneer de drukte waarschijnlijk zijn hoogtepunt bereikt. Daarna wilde ik even winkelen, doordat we in Nederland niet zo vaak en lang lekker weer hebben, heb ik (bijna) letterlijk niet genoeg kleren meegenomen. Het liefst draag ik een lekker een korte broek met een hemdje en door het zweterige weer wil je eigenlijk elke dag wel wat schoons aan, dat betekent dat ik of 2x per week mijn korte broeken moet wassen of nieuwe moet kopen. Ik kies voor het laatste, ook zo zonde om een halflege was te draaien. Hoewel de mode hier bestwel overeenkomt met hetgeen in Nederland heb ik toch moeite met een geschikt broekje te vinden, de meeste zijn erg kort en als ik een leuk broekje zie hebben ze die weer niet in mijn maat. Nog niet geslaagd dus. Ook was ik op zoek naar washandjes, fijn om na de hele dag op slippers te hebben gelopen even snel je voeten te wassen voor het slapengaan, maar washandjes schijnen nogal een Nederlands iets te zijn geloof ik, kan ze in ieder geval niet vinden! Toen maar wat gewone boodschappen gedaan, deze thuis afgezet een naar Marijn en Ellen gefietst. Ik had met Ellen en Marijn afgesproken om weer eens te gaan wijnproeven, deze keer sportief op onze fietsjes!

Die fietstocht was nogal een ervaring. Hoewel je wel meer fietsers hier ziet, ook mountainbikers en wielrenners, zijn ze daar qua infrastructuur nog niet echt op ingespeeld en vraag je je vaak af of je daar wel mag fietsen. Maar ik Zuid-Afrika mag je overal fietsen geloof ik, dus daar rij je dan, voor je gevoel over de vluchtstrook langs de snelweg. En maar hopen en bidden dat er niet een auto de vluchtstrook wil gebruiken om uit te wijken om ruimte te maken voor een inhalende auto. Maar uiteindelijk levend aangekomen bij Vredenheim, daar eerst lekker onze buikjes volgegeten en tot mijn verrassing hadden ze daar ook een Big Cats Park. Dus daar hebben we daarna een kijkje genomen en toen snel nog wijnproeven voordat ze de boel gingen sluiten. ’S Avonds met zijn allen gekookt.

Dinsdag 22-01

Gister afgesproken om met zijn allen naar de Universiteit te gaan om onze studentenkaart aan te vragen, ik had dit gister nog niet gedaan omdat er zo’n lange rij stond. Dus we dachten, als we er nou op tijd heen gaan, dan zal de rij vast niet zo lang zijn. Helaas pindakaas, de rij was nog langer dan gister, maar uiteindelijk viel het hartstikke mee, half uurtje in de rij gestaan en nu de trotse eigenaar van een studentenkaart van Stellenbosch University. Daarna lekker mijn zijn allen in het zonnetje gezeten en in het plastic zwembadje gezeten en ’s avonds afgesproken om met Bosmanhouse en Poolhouse te gaan braaien. Nou dat was echt een gekkenhuis, maar wel een heel gezellige gekkenhuis. Met meer dan 30 mensen rondom de picknicktafels en in de rij staan om je vleesje op de braai te mogen leggen, maar het is Afrika, dus vooral geen haast!

Woensdag 23-01

Introductiedag 1 – We werden ontvangen met een licht ontbijt, yoghurt, cakejes, koffie, thee en sap. Toen begonnen de verschillende voorlichtingen over wonen en veiligheid in Stellenbosch. Na een ‘refreshment’ een voorlichting van ISOS (International Student Organization Stellenbosch) die allerlei leuke trips organiseert om de internationale studenten beter kennis te laten maken met de Zuid-Afrikaanse Cultuur en bezienswaardigheden en dergelijke. Daarna was er een voorlichting die erg mijn aandacht trok, het ging over de mogelijkheden om deel te nemen aan ‘community engagement’, dat houd in dat je binnen een bepaalde gemeenschap vrijwilligers werk kan gaan doen en dat zal dan vaak op scholen in de mindere wijken in de omgeving zijn. Heb me opgegeven voor meer informatie, dus wacht nu op een mail, maar deze activiteit erg graag willen toevoegen aan mijn wekelijkse bezigheden.

’s Middags kregen we een rondleiding over de campus en een deel van de stad, voor mij niet heel vernieuwend, aangezien ik hier nu al twee weken was en al wat van de campus en de centrum had gezien. Met Robin, Tim en Christina geluncht en om 14.00 was het tijd voor een soort discussie over HIV/aids. Hoewel ik begrijp dat ze zich misschien verplicht voelen om hier voorlichting over te geven vanwege de relatief hoge prevalentie van HIV/aids in Zuid-Afrika, maar voor mij was het geen toevoeging aan mijn kennis. Hierna was het (natuurlijk) tijd voor wijn.

’s Avonds met elkaar de restjes van de barbecue opgegeten en uit gegaan.

Donderdag 24-01

Introductiedag 2 – Vandaag wel een beetje moeite met opstaan, maar ik was gewoon weer van de partij bij het ontbijt en meteen wakker geschud door de eerste presentatie van die dag van Grant Demas. Wauw wat een charismatische man! Hij is het hoofd van de ‘community engagement projects’ en wilde met ons zijn visie delen over hoe je het beste betrokken kon raken in deze vreemde cultuur. Hij deed dit aan de hand van de 7 kleuren van de regenboog, aangezien Zuid-Afrika ook wel ‘rainbow nation’ wordt genoemd. Aan alle kleuren verbond hij een woord die de basis vormde voor zijn toespraak.

Daarna volgde er minilesjes isiXosa en Afrikaanse door twee docenten die ons enthousiast wilde maken voor de cursussen. Na een ‘refreshment’ kwamen we (eindelijk) to the point. Academische informatie over de vakken. De presentatie was duidelijk, geen vragen dus we waren op tijd klaar met de presentaties. Maar ’s middags moesten en nog wel tickets voor het diner worden opgehaald en was er gelegenheid voor een rondleiding door de bibliotheek. In de tussentijd even seizoenstickets gehaald voor de rugbywedstrijden bij de universiteit. Rugby is echt een groot onderdeel van het universiteitsleven, je ziet ook een hoop blanke Afrikanen die helemaal opgepompte armen en borst hebben. Rugby trek nou niet 1, 2, 3 mijn interesse, maar had toch het gevoel dat ik dit mee moet maken als ik in Stellenbosch verblijf. En deze week kreeg je bij de seizoensticket een gratis t-shirt of tanktop! Daarna geluncht, tickets voor het welkomstdiner opgehaald en op naar de bieb.

De universiteits bibliotheek ik echt enorm groot. Hij is 2 verdiepingen helemaal ondergronds omdat de grond vrij kostbaar is in Stellenbosch. Ik ben bang dat ik er meteen gebruik van moet gaan maken aangezien de research proposal die ik voor de kerst moest inleveren niet voldoende beoordeelt is. Nou laten we maar het positieve ervan inzien: weet ik meteen alles te vinden! Eind van de middag thuis doorgebracht en me opgetut voor het diner ’s avonds.

Het diner vond plaats in het gemeentehuis, echt een prachtig gebouw, helaas mijn camera niet mee. We werden ontvangen met een glaasje port, na een tijdje mochten we de zaal betreden. Deze was geheel in stijl aangekleed. Het was een grote zaal, met hoog plafond. Vanuit het midden van het plafond gingen er lange banen witte stof naar buiten met daartussenin (kerst)lichtjes. Alle tafels hadden mooie tafelkleden en kaarsen en zelfs alle stoelen hadden een hoesje! We begonnen met een broodje en later konden we salade, aardappel en vlees krijgen. Het was hartstikke lekker, beter dan ik had verwacht voor zoveel mensen! Tussen het eten door was er een optreden van AmaZink, Afrikaanse muziek met een hoop gedans. Nadat wij ook een toetje hadden verorberd, gingen de voetjes van de vloer toen zij Waka Waka gingen spelen (liedje van WK in Zuid-Afrika). En de voetjes bleven van de vloer tot een uur of 23.00, althans, in het gemeentehuis. Want daarna gingen we met een grote groep nog verder in de bar tegenover het gemeentehuis.

Vrijdag 25-01

Vandaag lekker uitgeslapen, om 14.00 bij de universiteit zijn om me te registreren voor het gebruik van internet en computers op de universiteit en de rest van de dag niet zo veel gedaan om energie te besparen voor het weekend: twee dagen Kaapstad.

Zaterdag 26-01

De vierde en de laatste introductiedag, een uitstapje naar Kaapstad. Eerst kregen we de gelegenheid om Waterfront te verkennen en eventueel wat te winkelen in het nabijgelegen winkelcentrum. Waterfront had ik al gezien, dus dan maar winkelen. Eindelijk gelaagd voor een korte broek! Daarna gingen we naar Clifton Beach, lekker op het strand liggen en een duik in zee gewaagd. Maar het water is koud!!!! Rond 16.00 terug naar Stellenbosch, geen file, dus lekker op tijd thuis en met Caroline, Nicky en papa, mama & Quinda geskyped!

Zondag 27-01

Deze dag stond in het teken van Swedisch House Mafia Festival. Voor familie die dit wellicht vrij weinig zegt: Dat is een house-muziek trio, die uit elkaar zijn en nu nog een laatste tour doen. Het festival begon al om 13.00 en wij waren er rond 14.00, lange rij, maar ging eigenlijk nog vrij snel. Bij tassencontrole leek het er even op dat ze mijn spiegelreflex camera niet gingen accepteren, vanwege de mogelijkheid om mijn lens te verwisselen. Ik kreeg het warm en mijn hart ging sneller kloppen, ik ga echt niet mijn camera afgeven en misschien wel nooit meer terug zien! Maar hoofd beveiliging kwam erbij, mijn hele tas leeggehaald om te bewijzen dat ik ECHT niet een of andere SUPERZOOMLENS in mijn tas heb zitten en toen was het gelukkig goed. De dag en de muziek begon rustig, lekker in het zonnetje wat gegeten en gedronken en voorzichtig was danspasjes gewaagd. Later kwam er een duo die wat mee beweging in de menigte bracht en ervoor zorgde voor massale stroom richting het podium. Even zorgen voor een volle buik en dan was het wachten tot Swedish House Mafia om half 9 zou beginnen met optreden. We stonden redelijk vooraan, het werd steeds drukker, steeds minder bewegingsruimte. Maar toen ze eenmaal begonnen te spelen maakte dat niets meer uit en ging de hele menigte op in de muziek. Het festival was trouwens op een Struisvogel Boerderij, in de middle of nowhere op een dorre vlakte. Super vette locatie met natuurlijk de onvermijdelijke Tafelberg op de achtergrond! Rond half 11 was de muziek klaar en was het tijd om het taxibusje te zoeken die ons ook had weggebracht. Gelukkig vonden we deze wonder boven wonder in 1 keer, maar toen begon het ergste: wachten. Een uur lang hebben we letterlijk stil gestaan, nergens zat een millimeter beweging in. Scheen te zijn omdat er een ongeluk was gebeurd op de weg van/naar het terrein. Om 12 uur zat er eindelijk beweging in en toen heeft het nog ruim een uur geduurd voordat we weer op de openbare weg waren en half 3 lag ik uiteindelijk in mijn bed. Maar heb wel een superdag gehad, met een onbeschrijfelijk sfeer!

Maandag 28-01

Toen ik maandagochtend nog vermoeid van de vorige dag mijn kamer uitkwam, stonden daar ineens twee nieuwe gezichten voor mijn neus. Mijn twee andere huisgenootjes zijn ook eindelijk aangekomen! Dale is een meisje uit Zuid-Afrika, haar ouders wonen in Kaapstad en Julia is een Duits uitwisselingsstudente. Hele leuke blije meiden, dus denk dat het feest nu wel compleet is! We hebben meteen met een hele groep weer eens een wijn proeverij gedaan bij Beyerskloof en Benthe, een Nederlands meisje is vandaag jarig en die viert haar verjaardag in Cubaña. Dus daar waren we ’s avonds met zijn allen aan het eten en daarna met een hele grote groep uit en echt lekker gedanst.

Dinsdag 29-01

Vandaag werd het wel weer eens tijd voor een blog, kost toch altijd weer even wat tijd om alles te typen, zeker als je het steeds weer uitstelt. Maar het blijft wel leuk hoor, om jullie op de hoogte te houden en als ik eenmaal naar school ga dan zullen de verhalen en belevenissen misschien wel minder zijn. ’s Middags zijn we nog even dorp in geweest om wat dingetjes voor in huis te kopen en we hebben ook een zwembad gekocht voor in de tuin, zo leuk!! Vanavond lekker met zijn allen koken en hopelijk wat skypen!

Ik upload ook weer nieuwe foto’s van mijn uitstapjes, dus niet vergeten te kijken! Ik wil ook iedereen bedanken voor de leuke reacties elke keer! Heel veel liefs en warme zonnestraaltjes vanuit Zuid-Afrika!

Maandag 21-01

Dinsdag 22-01

Woensdag 23-01

’s Avonds met elkaar de restjes van de barbecue opgegeten en uit gegaan.

Donderdag 24-01

Dinsdag 29-01

1. Geertje:
    5 februari 2013
    Hoi lieve Thoya,
    heb je stukje..... effe gelezen...en nog 's....en nog's.....Zo leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. Kan ook bijna niet anders met al die braai- muziek en wijn feestjes...........
    Super, hoor. lekker genieten.
    en tussendoor wel goed uit blijven kijken op de fiets! (klinkt wel een beetje gevaarlijk.
    we wachten op nieuwe berichten,
    liefs van de iwasaki family.....
  2. Oma en opa:
    7 februari 2013
    lieve thoa hier een paar woordjes van ons uit de futenlaan wat heb je al een hoop gezien en geproefd en gedronken maar nu is je vacantie om he nu is het studeren. we blijven je volgen we zijn apetrots op je houwen zo geniet er maan van thoa heel veel liefs van opa en oma.