Braaien, wijnproeven, naar Kaapstad en weer braaien

20 januari 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Oh jeetje, mijn laatste blog is alweer een week geleden, laten we het er maar op houden dat het een goed teken is en ik me in ieder geval niet verveel!

Maandag 15-01

Vandaag was weer een beetje een gekke dag, wat dingetjes regelen, niet echt iets te doen. ’s Avonds was er een braai bij Chris waar ik samen met Nikkie en Nthabiseng heen ben geweest, Bart en Silvain van Plumbago waren er ook. Op die braai wat bekenden gesproken en weer wat nieuwe mensen leren kennen. Met een paar van die mensen besloten om volgende dag bij the old bank bakery te gaan ontbijten.

Dinsdag 16-01

Vanochtend met Chris, Carolin, Norbert, Nassi, Julien, Anne, Anselm en Norina ontbeten bij de old bank bakery. Het is echt een fantastische plek die niet aan de straat ligt maar via een steegje net erachter, er hangt een heel fijne sfeer en het ziet er heel mooi uit met rustieke meubels. Het is dus een bakkerij waar je ook kan ontbijten of lunchen, maar waar ze ook gewoon broden verkopen en waar je stiekem een beetje in de keuken van de bakkerij kunt kijken. Ik had samen met Chris, Carolin en Norbert een plaat voor 4 personen, met 4 sneden van verschillende soorten brood en een heeeeeeleboel verschillende belegjes! Was echt superlekker en zat daarna propvol!

Na het ontbijt lekker in de tuin zitten internetten en mailtjes gestuurd en toen sprak Bri mij aan op facebookchat, dat ze net was aangekomen en of ik zin had om bij haar te zwemmen. Aangezien het nogal warm was had ik daar wel zin in! Nadat we lekker hadden gezwommen en gezond had ik haar bij mij thuis uitgenodigd om te komen eten samen met Nikkie en Nomonday. Waar je dan wel rekening mee moet houden als je iemand uitnodigd dat je diegene ook weer thuis moet brengen omdat je beter niet alleen over straat kan. Soms vind ik dat wel een beetje gedoe hoor..

Toen ik thuis kwam van Britt naar huis brengen heb ik nog lekker met Nicky geskyped en toen ik eigenlijk wilde gaan slapen heb ik ook nog met Quinda geskyped en een rondleiding door haar huis gehad.

Woensdag 17-01

Vandaag heb ik wijngeproefd met Chris, Christophe, Anselm en Norina. Ik dacht dat we half 10 hadden afgesproken, dus ik zat braaf te wachten. Kwartier later dacht ik, duurt wel een beetje lang, even de tijd checken.. Bleek dat we pas half 11 hadden afgesproken, suffie!

Om half 11 dus richting de wijn proeverijen, de eerste waar we heen zijn geweest was Asara. Ik vond dit de minste wijn proeverij. We vonden allemaal de wijnen niet zo lekker en er hing een formele oncomfortabele sfeer. We moesten binnen proeven want buiten was het te warm, vonden zij. De wijnmeester ratelde zijn verhaaltje op over de wijnen en liet ons daarna alleen in de proefruimte. Het was wel een hele mooie omgeving en mooi verzorgde panden.

Na de eerste proeverij zijn we lunch wezen halen bij food lovers market, dat is een soort exclusieve supermarkt, waar ze naar gewoon heel lekker uitziende supermarkt producten ook vers bereid eten verkopen zoals broodjes, Aziatisch eten, hamburgers en smooties.

De tweede wijn proeverij was Uva Mira, het was even klimmen met de auto, maar daar kregen we wel een prachtig uitzicht voor terug. Deze wijnproeverij was al een stuk leuker. Hier konden we lekker buiten zitten onder een parasolletje en ze vertelde leuk over de wijnen.

Last but not least gingen we naar Stellenzicht. Dit was een wat kleinere proeverij, er waren precies 5 stoelen aan de bar, maar dat maakte het wel gezellig en intiem en daardoor vertelde ze heel veel over de wijnen. Dit was ook de enige wijnproeverij waar we alle vijf onze eigen 5(!) wijnen mochten uitkiezen om te proeven, in plaats van alle 5 dezelfde 3 wijnen. Deze was ook veel goedkoper dan de rest, voor minder geld, meer verschillende wijnen geproefd.

Anselm is vegetarisch en die had zin om ’s avonds wortelburgers te maken. Dus na het wijnproeven hebben we onze zwemkleding opgehaald om een duik te nemen in Chris’ zwembad, even een powernap gedaan in de zon en toen voor 7 mensen wortels geschild en geraspt voor de burgers. Van tevoren had ik er niet zo’n zin in maar ze waren eigenlijk hartstikke lekker! Na het eten niet al te laat samen met Christophe naar huis gefietst.

Donderdag 18-01

Vanmorgen weer ontbeten bij de old bank bakery met Chris, Carolin, Norbert, Anselm en Norina en deze keer mij camera meegenomen om foto’s te maken. Na het ontbijt afscheid genomen van Norbert en Carolin want die waren even op bezoek bij Chris, maar zijn op doorreis naar Nieuw-Zeeland en Australië.

Na het ontbijt even door wat souvenir winkeltjes gesnuffeld en mooie kaarten gekocht om naar Nederland te sturen.

Donderdag middag lekker een beetje gerelaxed en mezelf opgeladen voor de trip naar Kaapstad morgen en de wandeling naar de top van de tafelberg met Chris, Anselm en Norina.

Vrijdag 19-01

Om 08.30 onmoette we elkaar bij de Checkers om nog even wat boodschappen te doen om de wandeling te overleven en daarna naar Kaapstad gereden. Toen we steeds dichter bij Kaapstad kwamen was Chris al bang dat de kabelbaan van de Tafelberg vandaag niet zou gaan vanwege de wind. En toen we bij de Tafelberg aankwamen werd zijn vermoeden bevestigd. De Tafelberg heeft ook zijn zogeheten ‘tafelkleed’, een wolkendek die als een soort slow-motion waterval over de Tafelberg heen valt. Maar het tafelkleed was vandaag een beetje te groot, waardoor de kans vrij groot was dat als we helemaal naar boven waren gelopen we tegen de wolken aan zouden kijken. Dus toen hebben we belsoten om in plaats daarvan Lions Head te bewandelen, een berg die qua vorm lijkt op de kop van een leeuw. Ook dit was een vrij pittige wandeling, maar leverde aan de top en onderweg wel een prachtig uitzicht op! Na het bewandelen van de Lions Head zijn we nog naar Signal Hill gereden, een uitkijkpunt waar elke dag om 12.00 een kanon wordt afgeschoten (dit kanon hebben wij gehoord toen we op de top van Lions Head stonden). Vanaf Signal Hill naar Waterfront gereden, Vanaf de auto even snel door Victoria wharf shopping centre en toen bij Waterfront aangekomen. Vond Waterfront niet heel bijzonder, gewoon een haven, beetje toeristisch. Was wel bijzonder was is dat er een nobel square is, met winnaars van de nobel prijs voor de vrede in de zoektocht naar een Afrikaanse identiteit na de apartheid. Dit zijn Nkosi Albert Luthuli, Emeritus Desmond Tutu, F.W. de Klerk en Nelson Mandela. Heb ook een zeehond gezien in de haven, helaas was het er maar een en hebben we er niet meer kunnen vinden.

Terug in Stellenbosch aangekomen allemaal naar huis om te douchen en daarna met Anselm, Norina, Chris en zijn huisgenoten bij Ginos gegeten. En daarna met Chris en Christophe nog een drankje gedaan bij trumpet tree.

Bij thuiskomst Britt en Siu een berichtje gestuurd of ze zin hadden om morgen iets te doen en zodoende de volgende dag om 10.00 afgesproken.

Zaterdag 19-01

Om 10.00 afgesproken bij Siu thuis en samen met Siu, Britt, Ellen en Marijn even naar de stad gelopen op zoek naar een marktje die er niet was. Wat kleine boodschapjes gedaan en de rest van de middag bij Britt’s zwembad gezeten en gekletst. ’s Middags besloten we om  ’s avonds te gaan braaien en wat mensen uit te nodigen daarvoor. Britt heeft namelijk een grote tuin met grote picknick tafels, super geschikt voor een braai! Marijn en ik samen op de fiets boodschappen gedaan voor ons vijfen en ’s avonds gezellig gebraaid met Siu, Britt, Marijn, Ellen, Andy, Markus, Sophia, Daniel, Bart, Raymond en Katherine. Chris, Christophe en Eva kwamen later nog langs voor een drankje. Nadat we uitgebraaid waren zijn we bijna met zijn allen de stad in gegaan. We begonnen bij Bohemia en wilden daarna naar Nu’bar. Maar daar vroegen ze om ons ID en veel hadden die niet bij zich dus wilden we naar Springbok gaan. Een deel had al een kaartje gekocht, maar toen mocht Bart ineens niet naar binnen omdat hij een hemd aan had, terwijl de meeste van ons niet echt op uitgaan gekleed waren. Maargoed, Bart liep al weg en wij werden naar binnen gebonjourd, dus niet zoveel aan te doen. Maar toen we even stonden te dansen voegde Bart zich weer bij ons, deze keer met een t-shirt. Springbok was echt wel leuk, wel af en toe een beetje foute muziek, maar gezellig met zijn allen, niet te druk en niet te warm.

Zondag 20-01

Vandaag is het zondag, tijd voor een luierdagje! Lekker nog wat dingen uitzoeken over de vakken die ik wil gaan volgen, blog schrijven, foto’s uitzoeken.

Ik heb nu zo langzamerhand wel zin om weer te beginnen met studeren hoor. Een beetje ritme in de dagen en nieuwe dingen leren. Woensdag beginnen de introductiedagen tot het einde van de week. Daarna heb ik weer een week vrij en dan beginnen 4 februari mijn lessen.

Vergeten jullie niet mijn foto’s te kijken? Ik zet er weer nieuwe op die passen bij het verhaaltje van deze week.

Zoentjes voor mijn lieve bloglezers!

1. Natas:
    20 januari 2013
    Lieve Tho! Klinkt heel goed en heel gezellig het bakkertje vlakbij en de braaien die je hebt. Gaaf dat je ook al verder dingen hebt bekeken! In de week vrij heb je daar ook weer tijd voor en school begint al lekker snel.

Dikke kus van mij x
  2. Caroline Z:
    20 januari 2013
    Je braait wat af zeg ;) Klinkt leuk allemaal, ook die wijnproeverij! Kus
  3. Sayuri & Sumirè:
    21 januari 2013
    Lieve Thoya,

Klinkt superleuk én gezellig met al je nieuwe vrienden! Nog heel even uitrusten en dan weer studeren! Ook wel weer spannend!, toch?!
    Hier alles goed, Suum naar de nieuwe school (schakel). En in met de sneeuw natuurlijk!
    Heel veel plezier, en we wachten alweer op je volgende verhaal!

Dikk kusjes Sayuri & Sumirè
  4. Angèle:
    22 januari 2013
    Heerlijk om je verhalen aan te horen, voor ons een déja vu.
    De botanische tuin, het afgaan van het kanon om 12.00u, waterfront. Jammer dat de tafelberg bedekt was maar er komen nog genoeg kansen om naar boven te gaan. Ja, en wijn proeven is toch wel het leukst op een terras met uitzicht op de wijngaarden. Maak ons even jaloers. Maar goed dat jullie dingen ondernemen. Het is natuurlijk altijd meegenomen als iemand beschikt over een auto.
  5. Anita en Hans:
    23 januari 2013
    Lieffie, Wat een leuke start van een mooie periode, leuke gebeurtenissen, mooie plekjes bekijken en een hoop nieuwe contacten en altijd wel een braai. We genieten van je verhalen en je foto's
  6. Joany en Ivar:
    24 januari 2013
    Lieve Thoya,

Leuk al je verhaaltjes over wat je allemaal zo meemaakt.
    Jij in een land met veel zon, bergen en "gebraai" en wij in ons vlakke landje in de sneeuw, bij de kachel. Leuk die verschillen. Heel veel plezier, wij blijven je volgen.
    Liefs van Joany en Ivar
  7. Anita en Hans:
    24 januari 2013
    hoi wijfie, geniet van je verhalen, ben na mijn dagen Val Tho al weer druk aan het werk geweest en vandaag de wintersport voortgezet op de achtervaart!!!
    Dikke kus Anita