Uit, braai en gefietst

14 januari 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Afgelopen vrijdag was mijn verhaaltje geëindigd met de installatie van mijn internet en mijn plannen voor die dag. Hoog tijd om jullie weer op de hoogte te brengen van mijn nieuwe belevenissen!

Vrijdag 11-01

Ik had een heleboel plannen voor deze dag. ‘Even’ een fiets huren via de universiteit, internet betalen, beltegoed kopen, boodschappen doen. Maar dat ging even niet zo snel als ik gehoopt had. Eerst ging ik naar de universiteit om daar even te vragen of ik al wat kon voorbereiden voor school, aanmelden voor iets. Maar ze zei dat dat allemaal in de introductie week wel zou komen. En ik had gehoord dat ik via de universiteit een fiets kon huren. Daarvoor stuurden ze me ergens heen wat ik niet kon vinden na 3x de campus te zijn op en neer gelopen. Uiteindelijk bij de administratie naar binnen gegaan en daar nog eens gevraagd. Blijkt dat je daar eerst moet betalen voor je fiets en hem dan kan ophalen bij de carpool. Dus ik betalen en op zoek naar de carpool. Toen ik eindelijk de juiste straat had gevonden, ben ik de verkeerde kant op de straat in gelopen en pas toen ik hem helemaal had uitgelopen trok ik de conclusie dat ik waarschijnlijk de verkeerde kant was op gelopen. Aan het einde van die straat was gelukkig wel een winkelcentrum waar ik lekker heb geluncht en wat gedronken, want ik was best hongerig en dorstig na de wandeling die veel langer duurde van verwacht. Toen de straat weer uitgelopen de andere kant op en de carpool gevonden. Het systeem is als volgt: ik betaal 1000 rand (:±11 voor euro) en als ik na een half jaar mijn fiets in goede staat terug breng dan krijg ik 600 rand terug. Dat betekent dat je voor minder dan 40 euro een fiets kan huren voor een half jaar. Het is een prima simpele fiets, geen versnelling en achteruittrap rem, alleen zadel is kapot en blijkt toch wel vervelend in mijn bil te prikken, dus daar ga ik even voor terug.

Toen ik eindelijk die fiets had en oververhit was ben ik eerst maar naar huis gegaan en uiteindelijk samen met Bart nog de stad in gegaan voor boodschappen, beltegoed en internet. Toen Bart en in aan het koken waren werden we door Chris, een Duitse jongen waarmee ik kennis heb gemaakt via de exchange students facebookpage, uitgenodigd om naar Bohemia te gaan. Het café waar ik de avond ervoor met Bart had gegeten. Dus dat hebben we gedaan en meteen weer nieuwe mensen ontmoet en uitgenodigd voor het volgende feestje: een Braai bij Nico thuis.

Zaterdag 12-01

Vandaag een beetje een luie dag. Beetje uitgeslapen, wat boodschappen gedaan, slippers en zonnebril gekocht. Zonnebril was kapot gegaan tijdens de reis :( en kreeg blaren van mijn lievelingsslippers.. Daarna een beetje het huis opgeruimd, want er stond nog schone vaat in de keuken en allemaal flesjes op het aanrecht. Dus dat even weggestopt. Rond 16.00 was het tijd om met Bart naar de Braai te gaan bij Nico. Ons plan was om lopend naar Nico te gaan, Bart had gekeken hoe we ongeveer moesten lopen, maar op een gegeven moment hadden we geen idee meer en belden we Nico voor wat aanwijzingen. Na 3x bellen zijn Nico en Annette ons op komen halen. Nico’s appartement ligt bergopwaarts en heeft echt een waaaaaaaaanzinnig uitzicht! Ik baalde zo erg dat ik mijn camera niet mee had! En hij heeft een zwembad erbij, dus daar namen we eerst een duik in en daarna lekker de braai aan. Uiteindelijk waren we mijn zijn 9en. Nico, Annette en twee van haar vrienden Janine en Christiaan (zij zijn Zuid-Afrikaans), Chris en zijn zusje en haar vriend (zij zijn Duits), Bart en ik. Super gezellige avond, lekker gekletst en aan het eind nog de stad in voor een drankje en Annette heeft ons thuisgebracht. Wat gek is dat ‘iedereen’ hier dronken/met alcohol op rijd. Ook al is het verboden en kan je er een boete of cel voor krijgen. Ze vinden alleen dat autorijden veiliger is dan fietsen of lopen naar huis.

Zondag 13-01

Vandaag ben ik er met mijn fiets op uit geweest. Mijn plan was om voor 13.00 naar een route 360 informatie centrum te gaan, om daar wat informatie in te winnen over een route die ik kon fietsen of wandelen. Alleen wist ik weer eens niet de weg en werd ik verrast door de botanische tuin. Dus besloot eerst daar maar eens een kijkje te nemen. Ik vind het een hele mooie tuin en heel rustgevend. Het gaf mij ook de kans om weer eens lekker met mijn camera te oefenen.

Toen ik de hele tuin had gezien en uitgebreid geluncht had ging ik lukraak ergens heen fietsen, bleek de Idas Vallei te zijn, waar wat wijnvelden zijn. Het is een supermooi gebied, met valleien en altijd de bergen op de achtergrond. Maar toen realiseerde ik me wel echt dat ik een andere fiets nodig heb als ik dit soort tochten wil maken. Het is niet alleen heet zwaar om te berg op te fietsen zonder versnellingen, maar als je bergafwaarts gaat, vaart maakt en over hobbels in de weg gaat stuiter je bijna je fiets af. En met een achteruittrap rem vind ik het niet zo fijn remmen. In de Idas Vallei ben ik ook even bang geweest, want op een gegeven moment stond er een groep van ±8 tieners langs de weg, 4 links 4 rechts en sommige hadden een stok, dus ik was erg op mijn hoede. Ik besloot om maar alvast iets meer in het midden van de weg te gaan fietsen en langzaam kwam een van de jongens met een stok te weg op lopen en toen ik voorbij was gaf hij een schreeuw en moesten de andere lachen. Dus denk dat het uiteindelijk vrij onschuldig was en ze het leuk vonden om me bang te maken o.i.d. en toen ik ze op de terugweg weer tegen kwam deden ze niets. Het was wel vervelend, maar ook weer wat van geleerd: niet meer lukraak fietsen, maar altijd even informeren over wat voor gebied je in gaat. En ook al vind ik het fijn om soms even op mezelf te zijn, ik zal mezelf toch moeten dwingen om met anderen te reizen.

Even over het fietsen in het algemeen. Het is sowieso al een hele aparte ervaring om links te rijden en je fietst voor je gevoel op wegen waar je in Nederland niet op zou mogen rijden, zoals N-wegen. En soms is de weg tweebaans en als je rechtsaf wilt moet je voorsorteren. En de automobilisten zijn niet gewend aan fietsers, dus je moet wel goed opletten. Maar ik vind het tot nu toe heel erg goed te doen, gewoon opletten, aangeven waar je heen gaat en goed achterom kijken.

Toen ik weer thuis was, boodschappen had gedaan en mijn foto’s van die dag aan het bekijken was kwam Nikkie langs. Zij is een Nederlands meisje dat ook in mijn complex woont en ik had haar al even kort gezien. Ik vroeg haar of we samen zouden eten dus hebben we lekker allerlei groenten bij elkaar gegooid en een pastasalade gemaakt. En vanavond is een van mijn huisgenootjes thuisgekomen van bezoek aan haar familie. Het is echt een superleuk, vrolijk en enthousiast meisje dat alles ‘cool’ vindt. Ze woonde hier al en komt als ik het goed heb uit Lesotho en haar naam is (als ik het goed heb) nthabiseng. Maar zodra ik haar naam goed kan uitspreken mag ik haar ook toast noemen, heel verhaal hoe ze aan die bijnaam komt. Zij en Nikkie zijn al goed bevriend.

Vanavond ook lekker mijn lieve Nicky gezien en gesproken via skype, alleen ik ging snel ophangen toen nthabiseng thuiskwam, want ik vond het onbeleefd om dan door te blijven skypen.

Morgen organiseert Chris een braai, dus daar ga ik waarschijnlijk met Nikkie en nthabiseng heen. Ook ga ik misschien afspreken met Sophia, een Duits meisje dat morgen aankomt. Ik heb alleen niets meer van haar gehoord en ik denk dat ze al onderweg is en geen internet meer heeft en mijn facebookberichtje niet kan lezen.

Sorry jongens, lang verhaal, ik hoop dat het nog wel leuk blijft om te lezen! Ik weet nog niet precies hoe deze blog werkt, maar ik ga ook foto's uploaden van de botanische tuin, Idas vallei en mijn appartement, hopelijk zijn ze voor jullie makkelijk te vinden!

Kusjessss

1. Lynn:
    14 januari 2013
    Hihi wat een ervaring! Nu al!!! heel leuk én ook dat je wat contacten krijgt! Doe voorzichtig en inderdaad onderschat het niet;) Dikke kus!!!!
  2. Geertje:
    14 januari 2013
    hoi lieverd,
    Helemaal niet te lang, hoor! Erg leuk om jouw belevenissen "mee te maken" ...
    een fiets huren is dan wel niet zo makkelijk... maar nu weet je wel heel goed de weg op de campus ?!
    wij vinden je superstoer!
    Doe voorzichtig én geniet!
    liefs van ons 4tjes. X