De reis naar en mijn eerste dagen in Stellenbosch

11 januari 2013 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Op het moment van schrijven is het mijn tweede dag in Stellenbosch. Vandaag heb ik toegang tot internet dus kan ik jullie vertellen hoe mijn reis en mijn eerste dagen in Stellenbosch zijn.

Laat ik maar bij het begin beginnen, het inpakken. Ik dacht van tevoren dat ik helemaal niet zoveel spullen had om mee te nemen, wat kleren, wat zeepjes enzo. Maar naarmate ik even serieus ging nadenken over wat ik allemaal mee moest en wilde nemen werd de berg spullen toch steeds groter en groter. Uiteindelijk toch zo weten te verdelen dat mijn ruimbagage onder de 23 kg bleef (22.7) en aangezien ik twee stuks handbagage mocht meenemen heb ik in de trolley nog wat zware spullen gestopt (10kg) en mijn rugtas met laptop en wat boekjes ook nog een 7 kg.

Woensdag 09-01

Rond half 3 waren we op schiphol, eerst even mijn koffer ingecheckt en daarna met zijn 5en nog een lekker kopje koffie en thee gedronken. Om half 4 nog een zenuwenplasje en dan was het toch echt tijd oor het grote afscheid (rijmt). Eerst met Nicky knuffelen en mijn gezicht in zijn nek begraven, hem een kus geven en zijn lip voelen trillen. Toen Quinda, papa en mama een dikke knuffel en een dikke kus en als laatste Nicky nog een keer. Rugtas op mijn rug, trolley in ene hand en boardingpas en paspoort in de andere hand. Paspoort moest in zelf controleren en dan gingen er poortjes open. Het was een heel eind lopen naar de goede gate en toen ik er bijna was dacht ik: even wat lekkers te drinken kopen. Maar ik had er helemaal niet aan gedacht dat mijn handbagage nog niet gecheckt was, dus ging ik rustig mijn drinkje op drinken, door de check heen en tijdens het wachten op boarden alle lieve whatsapp berichtjes beantwoorden.

Op de vlucht naar londen had ik lekker de hele achterste bank voor mezelf, maarja, zat maar een uurtje in het vliegtuig. Op londen even een noodlesoep gegeten op een van de lounge stoelen en gewacht tot bekend was welke gate ik moest zijn voor mijn overstap. In eerste instantie dacht ik ‘lekker dichtbij’ want ik kwam aan en zou weer vertrekken vanaf terminal 5. Maar het bleek dat ik in gate A was en je met een soort metro’tje naar gate C moest. Daar nog een Starbucks gedronken en gewacht toto de rij voor het boarden wat korter werd en ook aangesloten.

Wat een mega-enorm-super-groot vliegtuig was dat zeg! Eerst had je de super de luxe wauwie klasse waar iedereen zijn eigen huiskamer had. Daarna een klasse met wat ruimer opgezette stoelen en vervolgens de economy class waar ik lekker met mijn knieen tegen de stoel van mijn voorbuurvrouw zat omdat zij zonodig de stoel in lagstand moet en de hele tijd aan het bewegen was. De voorkant van het vliegtuig had ook nog een tweed verdieping, voor mijn gevoel was het echt net als in een film.

Terwijl ik al druk bezig was met een leuke film uitzoeken op mijn persoonlijke tv schermpje, werd er elke keer iets omgeroepen over vertraging en ‘failure’. De intercom deed het alleen niet zo goed en volgensmij sprak de piloot ook nog met een accent, dus wat er nou precies aan het falen was weet ik niet. Mar 30-45 min te laat vertrokken we uiteindelijk en ik ben heelhuids in Kaapstad aangekomen!

Donderdag 10-01

Het was leuk om het laatste stuk lekker naar buiten te kijken naar de droge uigestorven vlaktes en later naar de kust. Zoals van tevoren bedacht, ben ik nadat ik het vliegtuig uitging, meteen naar de wc gegaan om voorlopig niet meer te hoeven, want er is als je alleen reist niemand die je bagage in de gaten kan houden.

Ik hoopte dat als je de deuren door zou gaan met mijn handen vol bagage mijn oog meteen op een bordje zou vallen met mijn naam, hup auto in en naar mijn appartement. Maar helaas! Na alle bordjes te zijn afgeweest, naar info desk heen en weer gelopen en nog eens naar de bagage (inmiddels een uur later) werd in aangesproken door een jongeman van stellenbosch. Hij was al 1.5 uur aan het wachten, maar hij was zijn bordje vergeten. Later bleek dat hij niet op mij aan het wachten was en dat de universiteit mij gister verwachtte en ze onnodig op mij zitten hebben wachten. Waarschijnlijk heb ik vertrek en aankomst datum door elkaar gehaald. Gelukkig kon hij mij ook gewoon naar mijn appartement brengen en hebben we onderweg lekker gekletst.

Het appartement is helemaal prima. Een beetje rommelig want de aanrecht staat vol met schone vaat en 2 huisgenoten die nu op vakantie zijn hebben gewoon wat troepjes in de huiskamer. Ik heb eerst kennis gemaakt met de lieve conciërge Billy, de beheerder van het complex uiteindelijk niet gezien die dag. Ik ben eerst gaan uitpakken, lekker ruime kledingkast (waar ik die middag snel hangertjes voor heb gekocht) en een grote boekenkast die nu vooral vol staat met zeepjes, boekjes en andere troepjes. Billy had al verteld dat er ook een andere Nederlander is en op een gegeven moment stond Billy met Bart op de stoep. Even kennis gemaakt en afgesproken om samen even de stad in te gaan voor wat boodschappen.

Bestwel wat centjes uitgegeven aan onder andere een kussen en een dekbed (beetje gek dat dat er niet was) en boodschappen. Daarnaast heb ik ook elektriciteit gekocht bij de supermarkt, die was namelijk bijna op. Het is echt even wennen, maar je moet dus voor een bepaald bedrag, bijv 100 rand elektriciteit kopen. De caissière heeft het nummer van jouw kastje nodig en op je kassabon staat dan een code om in je kastje in te toetsen en dan heb je weer elektriciteit. Met Bart ook even een rondje over de campus gelopen en besloten om ’s avonds samen te eten.

Het eten was gezellig en super goedkoop, dat is wel echt verbazingwekkend. Sommige dingen zijn echt relatief duur en sommige weer heel goedkoop. Ik was echt helemaal kapot dus om 22.00 gaan slapen op mijn nieuwe kussen, onder mijn nieuwe dekbed en op een nogal hard bed.

Vrijdag 11-01

om 08.00 de wekker want om 09.00 kwamen er mensen van wish internet installeren op mijn laptop en iPhone. Ook op mijn iPhone, zodat als ik in mijn appartement ben ik kan whatsappen. Heb verder nog geen plannen voor vandaag. Even nog wat boodschapjes doen, rekening betalen voor het installeren van het internet en misschien even langs de universiteit. Gister was het een beetje somber weer, maar vandaag is het al lekkerder weer, dus lekker naar buiten.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wieteke:
    Ha lieve meid,

Wat goed om te horen dat je bent aangekomen en dat alles gelukt is!
    Veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal

Kus!
  2. Lynn:
    Moppie!
    OOOOHOHHWWWW ZOO LEUK!!!
    Lieverd ik vind het super leuk om te lezen. Want een -wereld- van verschil he! Nu merk je dat al! Veel plezier liefje en ik hoop dat ik gauw weer een blogje kan lezen!

Dikke knuf kuss
  3. Marieke:
    11 januari 2013
    Hoi Thoya, Wat heb je slim gepakt zeg! Ik wist niet dat je 2 stuks handbagage mee mocht nemen... Ik ben ook erg benieuwd naar het vliegtuig haha, weer eens wat anders dan een transavia 747 ;) En wat fijn dat het internet op Plumbago zo goed voor elkaar is nu, goed geregeld!!! Beetje jammer van het dekbed en het kussen, zijn best pittige uitgaven, hopelijk kan je dat aan het eind van de reis weer een beetje voordelig doorverkopen! (Handig dat jij al hebt uitgevonden waar in Stellenbosch je dit kan aanschaffen, haha!) Het begint te kriebelen... Al moet ik nog even niet aan het eerste gedetailleerde afscheidsverhaal denken.. Het zal allemaal wel goed komen. Geniet van het zonnetje en we contacten! Lieve groetjes, Marieke
  4. Caroline Z:
    11 januari 2013
    gelukkig ben je heelhuids aangekomen! ben blij om te horen dat alles goed is gegaan en je super internet hebt. Veel plezier vandaag! X
  5. Quinda:
    liefie,
    wat leuk om je verhaal te lezen.
    ben blij dat je heelhuids bent aangekomen.
    fijn dat er iemand was om je boodschapjes mee te doen.
    kus quinda
  6. Angèle:
    Hoi, hoi

Daar zit je dan in het verre zuiden en in twee dagen tijd al zoveel beleeft. Het is goed dat je het van je afschrijft ander gaat je bolletje zo vol zitten! Veel liefs
  7. Anita en Hans:
    Hoi liefie,
    Fijn dat je reis verder goed verlopen is en dat er aardige mensen zijn, die je een beetje op weg helpen. Beetje tegenvallertje dat je meteen op kosten wordt gejaagd, maar dan heb je wel een lekker fris kussen en dekbedje. Liefs
  8. Karel en Yvonne:
    12 januari 2013
    Hé vrouw,
    Spannend hoor zo'n reis in je eentje! Maar heel leuk om ook van jou nu je verhaal te kunnen lezen zodat we een beetje op de hoogte blijven. Waar jij nu lekker in het zonnetje zit wordt het hier inmiddels steeds kouder en kunnen we misschien binnenkort de schaatsen aantrekken. De bruine bonen soep hebben we al op.
    Doe voorzichtig en geniet ervan.
    Liefs, Karel en Yvonne.
  9. Geertje:
    13 januari 2013
    Hoi lieve Thoya,
    Wat een spannende onderneming heb je al achter de rug! En dat is nog maar het begin! Wat zul je veel ervaringen en ....wijsheid gaan opdoen.
    Vrijdagavond hebben wij hier gezellig met elkaar gegeten omdat ik jarig was. We hebben je natuurlijk gemist. Maar het het was wel heel leuk dat we al hadden kunnen lezen wat je al had meegemaakt. Ben je toch dichtbij!
    Nou hier wordt het lekker koud.... de 11stedenkoorts kan beginnen......
    Geniet van alles!
    Liefs van ons 4tjes. XX